Recension: Let's Fish! Hooked On!

Bottennapp

För mig som en nybörjare i genren fiskespel var det egentligen ren nyfikenhet som drog mig till att vilja recensera Let's Fish! Hooked On. Det måste ju onekligen finnas en marknad för dessa spel, annars hade det inte funnits så många av dem. Du behöver inte ett tränat öga för att se att detta spel inte lägger sin vikt på simulation, utan snarare lutar sig åt arkadhållet. Detta tillsammans med den anime-inspirerade grafiska stilen gjorde att premissen kändes intressant.

Huvuddelen av spelet är uppdelat i två lägen. Dels har du ett World Tour-läge där du deltar i tävlingar under ett år, och ju bättre du placerar dig i dessa tävlingar desto mer poäng samlar du på dig. Totalpoängen summeras efter ett år har passerat och om du vinner turneringen går du upp en division. Utöver poäng kan du vinna nya typer av fiskedrag som är mer effektiva än de du börjar med. I World Tour kan du dessutom delta i speciella tävlingar där du kan vinna färdighetspoäng som du sedan kan använda för att uppgradera din karaktär. Det kan handla om att du enklare får napp eller att du inte lika ofta råkar ut för att fiskelinan brister.

Det andra läget du kan spela är ett utmaningsläge där du får ett specifikt mål att uppnå på viss tid, och beroende på hur fiskelyckan går får du stjärnor i betyg. Målen stegrar i svårighetsgrad och för att få tre stjärnor på varje bana krävs det en hel del kämpande.

Det övergripande problemet med båda dessa lägen är att de blir vanvettigt enformiga efter bara några omgångar. Det finns bara två variationer på målen i varje tävling, och det är att du antingen ska fånga flest fiskar eller få ihop den största samlade vikten på din fångst. Möjligtvis går det att argumentera att det inte finns mycket mer att göra med själva konceptet i sig, men när spelmekaniken börjar kännas gammal efter en halvtimme är det något som har gått snett.

När spelmekaniken börjar kännas gammal efter en halvtimme är det något som har gått snett.

1

Jag går och fiskar.

Under tävlingarnas gång besöker du en del olika områden och miljöer som du fiskar i, men alla är väldigt primitivt designade och är inte på något vis tilltalande. Du spenderar ändå majoriteten av speltiden i en undervattensvy som gör att du inte ser något annat än vatten och sjöbotten.

Let's Fish! Hooked On är dessutom väldigt dåligt på att visa eller berätta vad du ska göra och vad du eventuellt gör fel. Det finns en handledningsprocess som går igenom vilka knappar som gör vad, men där tar det slut. Detta skapar väldigt mycket onödig frustration som hade kunnat undvikas genom att bara gå igenom ett par vanliga scenarion. Jag blir heller inte riktigt klok på om utvecklarna vill att jag ska använda knapparna eller pekskärmen. Det finns brister i kontinuitet och logik i vilka menyer jag kan använda knappar så det slutar alltid med att jag får använda både och.

Detta är en väldigt hafsig produkt som saknar tillstymmelse till kvalitet eller egentligen ens ambition. Om du verkligen lever för fiskespel är detta ändå inte rätt produkt för dig. Det enda som hade kunnat dra ner betyget ytterligare mot botten är om Per Gessle hade skrålat "Gå & Fiska" under spelets gång.

3 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Let's Fish! Hooked On! Johan Lindros Bottennapp 2013-01-30T14:00:00+01:00 3 10