Förhandstitt: Company of Heroes 2

Allt väl på östfronten?

Det är nu sex år sedan det första Company of Heroes-spelet slog ner som en granatattack bakom konkurrenternas linjer och än idag hyllas det med rätta som ett av de allra bästa realtidsstrategispel som släppts. Själv spenderade jag åtskilliga nätter med originalet och de fristående expansioner som släpptes. Det var med andra ord med viss entusiasm jag satte mig med Simon Watts från Relic Entertainment för att få en visning av den efterlängtade uppföljaren: Company of Heroes 2.

Inför uppföljaren har Relic valt att flytta fokus från de områden som oftast skildras inom populärkulturen och istället berätta historien om Tysklands försök att invadera Sovjetunionen. Trots att vi är mest vana att se andra världskriget ur en västcentrerad synvinkel var egentligen östfronten en betydligt blodigare och mer omfattande krigsskådeplats. Närmre 80 % av de tyska soldater som dog under kriget gjorde det i just Östeuropa.

Det uppdrag jag nu istället får pröva går ut på att snabbt ta kontroll över vissa punkter för att hålla tyskarna tillbaka på andra sidan den istäckta flod som delar upp kartan i en övre och undre del. Snön ligger redan tjock över marken och mina enheter står huttrande intill de tält som utgör min bas. I vanlig ordning skickar jag mina soldater diagonalt över ett fält mot den första kontrollpunkten och genast bekantas jag med en av de stora nyheterna i spelet.

Just det bitande och oförlåtande vädret är något Relic valt att bygga rejält på och de har skapat ett köldsystem där varje område har ett visst temperaturspann beroende på när under året striden där utspelar sig.

1

Bitande vintrar och oförlåtande väder

Kriget i öst kännetecknades nämligen inte bara av våldsamma slag utan även av riktigt svåra förhållanden med bitande vintrar som kunde bjuda på temperaturer på minus 40 och skoningslöst skördade liv ur båda arméer. Just det bitande och oförlåtande vädret är något Relic valt att bygga rejält på och de har skapat ett köldsystem där varje område har ett visst temperaturspann beroende på när under året striden där utspelar sig. Inom det aktuella temperaturspannet slumpas det fram ett väder och i det uppdrag jag spelar är förhållanden de värsta tänkbara. Isande kallt och snöstorm. Så snart mina soldater tagit sina första steg bortom den oplogade vägen sjunker de ner till knäna i snön och deras förflyttning blir olidligt långsam.

Där soldaterna klivit syns fördjupningar i snön men Simon flikar in att det är DirectX9-versionen jag spelar och att DirectX11-versionen stödjer betydligt bättre snöfysik och det kommer vara tydliga fotspår där någon pulsat fram. När jag kommenterar de rykten som florerat om att spelet skulle komma att kräva DirectX11, skakar han på huvudet och bekräftar att de vill att spelet även ska fungera bra på äldre datorer men att det är de med lite starkare maskinerna som kommer kunna se spelets fulla potential.

Mina soldater når till slut fram till ett tyskt maskingevärsnäste och en våldsam strid utbryter. Då lägger jag märke till att små termometrar dykt upp bredvid mina soldater och jag får förklarat för mig att mina soldater varit utsatta för det karga vädret för länge och nu börjat kylas ner och kommer till slut dö om de inte kan värma sig någonstans. Plötsligt känner jag en lätt panik och det är lite försent när jag väl lyckas driva iväg de sista tyska soldaterna och mina män värmer sig kring den lägereld mina ingenjörer snabbt anlägger. Ett par män ligger dock kvar, ihjälfrusna i snön.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!