Recension: The Legend of Zelda: Hyrule Historia

Försenad bok i precis rättan tid

Det kan kännas märkligt att det släpps en vacker, närmast foliantliknande, bok om Zelda-universumet så här två år efter att serien fyllde ett kvartssekel. Men den imponerande tegelstenen The Legend of Zelda: Hyrule Historia är fortfarande guld värd för tv-spelsentusiasten nu när den dyker upp på engelska för strax under trehundralappen.

Design av Legend of Zelda-spel handlar ofta mindre om hur tekniken tar grafiken till nya gränser, utan mer om vilken stil producenterna väljer. Den som älskade den tecknade varianten i Wind Waker hade eventuellt problem med den verkligare designen i Twilight Princess, och för en konnässör - eller bara någon som är designintresserad - ges många och långa exempel på hur och varför vissa stilar valdes till vissa delar av Zelda-serien.

Det är målande, vackert - och väldigt trevlig läsning med drösvis av bildmaterial.

2

Ganondorf har, precis som de flesta andra karaktärer, genomgått en förändring genom spelserien.

"Det jag tycker är mest befriande med The Legend of Zelda: Hyrule Historia är att den är förhållandevis fri från ren produktreklam."

Stor möda har förlaget Dark Horse lagt vid att göra den engelska versionen av Hyrule Historia till en västerländsk produkt. Inte bara brödtext är översatt, utan även de nedklottrade anteckningarna runt varje sketch genom hela verket. Japanska designers klottrar nämligen på japanska, och en stor portion viktig information hade gått förlorad om inte detaljrikedom och kärlek hade lagts i ett sådant översättningsarbete. Jag har bara som hastigast tummat på originalet, men frågan är om inte denna version av boken är både större och sidorna av bättre papperskvalitet.

Hur Zelda-berättelsen hänger ihop kräver en doktorsavhandling i sig, som hade fått den paranormala tv-serien Fringe att se ut som en logisk raksträcka. Hyrule Historia dyker djupare ner i de parallella händelseförlopp vi kunnat se på nätet förut, och ger ytterligare detaljer i den komplicerade berättelsen om kampen mellan gott och ont. Ska jag vara ärlig blir jag personligen inte mycket klokare av alla kurvor, historieomskrivningar och återvändsgränder - men det är ju trevligt att se att det hela hänger ihop så att åtminstone utvecklarna själva fattar.

3

Twilight Princess är en vattendelare bland Zelda-fans, men jag gillade personligen titeln skarpt - inte minst på grund av karaktärsdesignen.

Det jag tycker är mest befriande med The Legend of Zelda: Hyrule Historia är att den är förhållandevis fri från ren produktreklam - vilket verk av den här karaktären ofta tenderar att fyllas av när marknadsavdelningen ska få sitt sagt. Det här är en bok för den som är intresserad av Zelda-berättelsen, och inte en produktkatalog som räknar upp omslag, utgivningsår eller gimmickar runtomkring.

Med det sagt är det ändå på sin plats att förtydliga att en bok av den här sorten givetvis innehåller en del spoilers för den som inte spelat sig igenom tillräckligt många Zelda-spel och inte har huvuddelen av berättelsen klart för sig. Har du missat ett enstaka spel avslöjas inga spelkritiska detaljer, men i det stora hela handlar ju boken om att ge ett sammanhang till den breda floran av Zelda-spel som släppts.

Ett misstag många förklarande verk gör är att avmystifiera det som tagit årtionden att bygga upp, vilket känns direkt kontraproduktivt.

I ett gammalt nummer av rollspelstidningen Sinkadus försökte ett regeltillägg hitta kvasivetenskapliga förklaringar till drakeld, vilket blev till en stel lärobokssoppa vars enda verkan blev att förvandla draken till vilken zoologisk klumpeduns som helst. Zelda-boken avslöjar aldrig mysterier som vi helst inte vill ha avslöjade; Shigeru Miyamoto är ingen dumskalle.

1

Alla anteckningar och klotter på samtliga bilder är noggrant översatta till engelska och omklottrade. Det är snyggt gjort.

Kortfattat är det här en bok alla Zelda-vänner bör vilja ha. Den är stor, genomarbetad och vacker och väl värd sina knappt trehundra kronor. Jag talar inte japanska, men översättningen känns både gedigen och kärleksfullt genomförd.

För egen del kunde dessutom den försenade boken inte anlänt lämpligare; just i den tid när inget nytt Zelda-spel känns nära förestående är det perfekt att krypa upp i en varm fåtölj under en kall februarikväll och minnas Impa, goronerna, Deku-trädet och alla de andra.

The Legend of Zelda: Hyrule Historia har ISBN-nummer 781616550417, är utgiven av Dark Horse och finns att tillgå på bland annat Bokus, AdLibris, och Amazon. Observera att den släpps i begränsad upplaga.

Läs vår betygspolicy