Recension: Sing Party

Eurogamer är med på noterna

Precis som sin föregångare betraktas än så länge Wii U av många som en partykonsol. Även om det släppts ett brett spektra med spel i flera olika genrer till konsolen är det fortfarande titlar som kretsar kring lokala flerspelarupplevelser som står i fokus, med Nintendo Land (5/10), New Super Mario Bros. U (9/10) och Just Dance 4 (9/10) i täten. Men fram tills nyligen har det fattats en viktig festkomponent till maskinen - nämligen ett karaokespel.

Sing Party är precis som titeln antyder ett festligt spel för Wii U-ägare som gillar att sjunga karaoke. Även om jag blir lite missnöjd till en början då det bara följer med en ensam, trådbunden mikrofon till titeln som går ut på att sjunga tillsammans med vänner på fester, blir jag snart gladare igen då jag upptäcker att de flesta vanliga USB-mikrofoner fungerar till spelet, däribland min gamla Rock Band-mick. Fast jag tycker ändå att det är lite snålt att inte skicka med två mikrofoner från början som exempelvis SingStar och Lips gör.

Efter att ha kollat in spelets traditionella sångläge känner jag mig i vilket fall som helst ganska snabbt med på noterna. Utbudet på 50 olika låtar erbjuder en stor vidd från såväl 60- som 10-talet, och håller en förvånansvärt hög lägstanivå med allt från veteranartister som The Supremes, Jackson 5 och Fleetwood Mac till barnrumpor som Carly Rae Jepsen, Rihanna och LMFAO, med mellanlandningar som Queen, The Darkness och Robbie Williams. Att någon i din umgängeskrets inte kan nynna på minst en handfull av spelets låtar är med andra ord högst osannolikt, vilket verkligen är ett stort plus i sådana här sammanhang.

"Om du och dina kompisar är på rätt humör kan det här vara hur kul som helst och får verkligen spelet att leva upp till ordet party i titeln."

Alla ser ut att ha väldigt roligt

Själva sjungandet går till på ungefär samma sätt som i alla andra karaokespel. Linjer kommer in på skärmen från höger till vänster vars höjd visar vilken tonart jag bör försöka hålla, med den finurliga twisten att låttexten nu står direkt på dessa linjer så att jag slipper kolla på två delar av skärmen samtidigt som i många konkurrerande spel för att hålla koll på både tonart och text. Det bjuds bara på en svårighetsgrad och vi får inga musikvideor eller liknande att vila ögonen på under själva sångakterna, men viktiga detaljer som möjligheten att utmana en kompis eller sjunga stämsång med densamme återfinns och fungerar riktigt bra.

Givetvis nyttjar spelet också Wii U:s utmärkande fördel gentemot andra konsoler - kontrollplattan. Det är denna som får titeln att sticka ut bland konkurrenterna och låter dig bland annat skapa låtlistor på ett snabbt och smidigt sätt under tiden som dina vänner sjunger. Med den kan du också skruva på låtars reglage för att höja och sänka volymen på den inspelade originalsången, dina vänners mikrofoner eller instrumenten som spelar i bakgrunden - ni kan alltså sjunga a capella i spelet om ni vill!