Eurogamer.se

Förhandstest: Att smyga i Crysis 3

En annorlunda utmaning

Vi har sedan tidigare testat och sett på både kampanjen och flerspelarläget, så när utgivaren Electronic Arts bjöd in oss till ett nytt event för Crysis 3 kändes det viktigt att hitta en lite annorlunda vinkel på det hela. Jag var inte helt bestämd på exakt vad jag ville göra, men polletten ramlade ner när jag hörde i presentationen hur mycket vikt de lade ner på att du även denna gång ska vara den osynlige jägaren. I stil med Johans recension av Dishonored tänkte jag anta rollen som pacifist och endast döda när ett uppdrag kräver det. Om nu det ens räknas som pacifism.

Jag får börja någonstans längre in i spelet där ett träsk med sporadiska byggnader får agera som miljö. Det finns alltså en hel del ställen att gömma sig på, men fienderna har ett säkerhetsprotokoll som antagligen bräcker nutidens motsvarigheter. För att ens ha en chans använder jag mig av en nanodräkt som ger mig möjligheten att kamouflera mig under korta stunder samt att kunna hoppa riktigt högt.

Det märks snabbt att spelet inte är designat för att undvara så många liv som möjligt. Rasmus Højengaard, Director of Creative Development, bekräftar mina misstankar när han säger att Crysis 3 är gjort för att kombinera smygande med frontalattack, men oavsett spelsätt bör du döda nödvändiga fiender. Han påpekar dock att du faktiskt kan spela på det sätt som jag gör, men att det skulle vara väldigt svårt. Utan att ens fråga honom säger Højengaard att han just nu inte kan prata om vare sig achievements eller troféer, vilket betyder att det finns en sådan för denna typ av spelande.

Nyfiken på flerspelarläget?

På grund av den höga svårighetsgraden dör jag i samma rasande takt som i Dark Souls (10/10), men tack vare frekventa sparpunkter blir det inte så pass brutalt att jag bara vill ge upp och krypa in i ett hörn med tummen i munnen. Däremot tar det en hel del tid och tålamod för att hitta de fåtal luckor som finns i fiendernas täckning, så det känns faktiskt rätt menlöst att spela på detta sätt.

Efter detta event har jag suttit och spelat Crysis på konsol och jag upptäcker genast att upplevelsen blir roligare om jag kombinerar allt, trots att jag här väljer att köra på den högsta svårighetsgraden (Delta). Ifall jag skulle vara pacifist även här skulle jag antagligen inte ens vara klar med det första uppdraget.

Sadister som vill ta samtliga utmärkelser i Crysis 3 kommer inte att ha något val gällande spelstil, men jag som inte bryr mig lika mycket om det kommer att få ut betydligt mer när jag sitter högt uppe i träden och skjuter med pilbåge, för att sedan hoppa ner på marken och ta fram en maffig kulspruta och börja skjuta som om det inte fanns någon morgondag.

Crysis 3 släpps den 21 februari till PC, PlayStation 3 och Xbox 360.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!