Eurogamers Topplista: Dålig kvinnosyn i spel

Åtta stora blunders

Simon går igenom spelhändelser med taskig kvinnosyn och hittar åtta riktiga bottenblunders i Eurogamers Topplista.

I "Eurogamers Topplista" rangordnar vi på Eurogamer.se något vi anser vara det bästa eller värsta inom spelvärlden utifrån ett givet ämne.

Denna gång är det dags för oss att kika på dålig kvinnosyn i spel.

Håller du med? Vet vi inte vad vi pratar om? Har vi helt fräckt glömt något? Skäll, gnäll eller ös beröm och hjälp oss skapa världens mest korrekta topplistor.

Denna topplista borde kanske egentligen kallas bottenlista. Spelvärlden har sedan barnsben kryllat av skeva könsstereotyper, och trots debatten de senaste åren fortsätter dåliga exempel att trilla in.

Oavsett om det är tanklöst, osmakligt eller bara onödigt har vi därför listat åtta blundrar från de senaste åren som spelvärlden hade kunnat klara sig utan.

Listan skulle förstås kunna göras oändligt lång och det finns bra mycket mer subtila händelser att trycka på, men här är några klavertramp som inte hade behövt ske.

Dålig kvinnosyn i spel, plats 8-5

8. Brink

8

Var är brudarna?

Ett enkelt sätt att se hur mansfokuserad spelbranschen är kan vara att helt enkelt kolla hur få kvinnliga huvudkaraktärer det finns. Det är långt ifrån ovanligt att det helt saknas möjlighet att spela som kvinna, men det är däremot lite pinsamt när ett spel marknadsförs med hjälp av det avancerade systemet för att skapa unika avatarer - och sen bryr sig utvecklarna ändå inte om att ta fram ett kvinnligt alter ego.

Visst, Brink-utvecklaren Splash Damage planerade att ha kvinnliga karaktärer - men det var helt enkelt för krångligt.

"Det är inte bara spelskapare som ogillar när folk vill reflektera kring sexism i spelvärlden. Extra jobbigt är det om man råkar vara kvinna och vill ta i ämnet."

”När vi kommit längre in i utveckling ställdes vi mot ett otroligt svårt val: en massiv nedskärning av anpassningsmöjligheter och kvalitet eller att ta bort de kvinnliga modellerna”, sade spelets kreativa producent Richard Ham i en intervju.

Hur en uppsättning valmöjligheter riskerade att förstöra hela spelupplevelsen förklarades aldrig i detalj, men trots att man valde bort kvinnorna fick spelet inte något speciellt varmt mottagande.

7. Borderlands 2

7

En hjälpande hand till flickvännen.

Snäppet värre än att skära bort kvinnliga karaktärer helt är att medvetet slänga in "tjejgrejer". Inför släppet av Borderlands 2 pratar designern John Hemingway med vår modersajt och kallar karaktären Mechromancers färdighetsträd "Best friends for ever" för spelets "flickvänsläge".

"Utvecklarlaget kollade på konceptbilder och tänkte att, vet du vad, det här är den sötaste karaktären vi någonsin gjort. Jag vill göra ett, i brist på bättre ord, färdighetsträd för flickvänner. Jag menar, jag älskar Borderlands och vill dela det med någon som suger på skjutare", sade Gearbox vd Randy Pitchford.

Om det var för implicit, tillade han också att detta spelläge inte är något problem för den som "inte kan sikta".

En vild debatt uppstod och Gearbox slog ifrån sig med att alltihop var feltolkningar av en rolig anekdot.

6. Twisted Metal

6

Skruvad metalldam.

En som snabbt hakade på Borderlands-diskussionen var spelskaparen David Jaffe. Inte så konstigt kanske; inför lanseringen av det galna racingspelet Twisted Metal gjorde han en liknande groda när han berättade om valet av alla hjärtans dag som lanseringsdatum:

"Det är en väldigt, väldigt romantisk gåva. Om du har en dambekant och hon verkligen vill se det bästa spelet någonsin kommer hon att ge dig en jävla avsugning om ni spelar det här spelet. Om du låter henne vinna när ni spelar Twisted Metal på delad skärm kommer hon att suga din kuk", berättade han för Game Trailers.

David Jaffe gör som alla andra som uttalar sig negativt om kvinnor; han sa att intervjun var dåligt klippt. Sen sa han att han inte alls hatade kvinnor utan har många vänner som är kvinnor. Efter en lång karusell av beskyllningar låg Jaffe lågt ett tag.

Ja, fram tills Borderlands flickvänsläge kom på tal. Då skrev han på sin blogg att politisk korrekthet "fan i mig har kastrerat vår förmåga att erkänna saker som de verkligen är". Ett tips från pk-maffian: en annan lösning hade kunnat vara att sluta säga att tjejer ska utföra oralsex på killar som belöning.

5. Vita kränkta spelmän

5

Anita Sarkeesian.

Det är inte bara spelskapare som ogillar när folk vill reflektera kring sexism i spelvärlden. Extra jobbigt är det om man råkar vara kvinna och vill ta i ämnet. När medieanalytikern Anita Sarkeesian startar Kickstarter-kampanjen Tropes vs. Women, en videoserie om kvinnliga stereotyper i spel, tar det hus i helvete.

Sarkeesian själv blir utsatt för en hatkampanj. Hon kallas terrorist, får hot via alla tänkbara kanaler och förlöjligas på otaliga forum. Men det stannar inte där. En grupp extra kränkta individer startar en digital mötesplats och börjar tänka ut ett motdrag.

Det slutar med en egen kampanj på IndieGoGo där deltagarna vill göra en serie om manliga stereotyper i spel. Projektet ”En analys av manliga roller och misandri i moderna tv-spelsmedier” tar visserligen officiellt avstånd mot hatkampanjerna - men den drivs av samma personer. Och ackompanjeras av en rad sarkastiska kommentarer mot Anita Sarkeesians projekt.

Slutresultatet? Tropes vs. Men samlar in över 150 000 dollar medan motståndarna får nöja sig med dryga 3 400.

Kommentarer (21)

Skapa ett konto

ELLER