Recension: Omerta: City of Gangsters

Gangsta's paradise

Omerta: City of Gangsters är något så välkommet som ett strategispel med maffiatema där stort fokus har lagts på byggandet av ett kriminellt imperium. Det är också det senaste spelet från Haemimont Games som kanske annars är mest kända för de senare spelen i Tropico-serien. Vissa visuella likheter finns i och för sig mellan dem, men i Omerta är soliga söderhavsstränder och bananpalmer utbytta mot ett regnigt Atlantic City där den organiserade brottsligheten sätter sin prägel på 1920-talet.

Den inte helt originella historien börjar med att karaktären jag spelar anländer till Amerika från Sicilien och väl på plats i det nya landet halkar jag direkt in på brottets bana. Roligt här är att jag inte bara får välja utseende på min blivande gangsterboss, utan det ställs även en massa frågor om personens uppväxt och de svar jag väljer för hur han betett sig avgör vilka färdighetsvärden och förmågor jag har när spelet börjar. Även om ett sådant system inte är någon nyhet i sig är det intressant och ger lite personlighet till huvudpersonen.

1

Dags att ge ett erbjudande som inte går att tacka nej till.

Utvecklarna har valt att följa i XCOM: Enemy Unknown (10/10) fotspår och byggt spelet längs två separata spelmekaniska delar. Tvärt emot XCOM är det här dock mest fokus på den del där jag bygger upp mitt gangstervälde. Från en riktigt snygg översiktsvy ska jag för varje uppdrag försöka ta kontrollen över ytterligare ett av stadens kvarter. Med grafikinställningarna på max har jag flera gånger suttit och zoomat in och tittat på buskar, skyltar och regn som slår mot presenningar och liknande. Det här läget är visuellt välgjort och tillsammans med den passande musiken gör det ett bra jobb med att förmedla rätt stämning.

"I mångt och mycket påminner Omerta: City of Gangsters om brädspelet Gangsters. Inte bara till tema, utan även i mekanik."

Vägen till dominans är tacksamt nog kantat av mängder med olika metoder att skaffa mig inflytande. Ibland känns det till och med som för många eftersom spelet saknar en bra sammanställning över mitt imperium. Det finns omkring 30 olika typer av ljusskygga verksamheter jag kan etablera i olika kategorier av byggnader och dessa kan sedan uppgraderas i två steg. Utöver det kan jag utföra olika köp- och säljuppdrag via en speciell meny. I staden finns även poliser att muta eller myndighetspersoner att utpressa. Ett intressant grepp är också att spelet skiljer på "vita" och "svarta" pengar, så ibland tvingas jag till speciella uppdrag för att kunna tvätta tillräckligt med slantar av rätt sort.

Utöver olika pengar finns det ett par andra resurser att hålla reda på - vapen, sprit, öl, hur omtyckt jag är och hur fruktad jag är. I princip alla uppdrag som finns att göra kräver någon av dessa resurser och ibland blir det en riktigt svår balansgång för att skaffa tillräckligt av det jag behöver. Jag får ju nämligen inte jobba helt ostört. I Atlantic City har de nämligen inte bara poliser, utan där huserar även andra kriminella gäng, en högre maffiachef och dessutom härjar Ku Klux Klan i staden på ett sätt som gör parallellerna till HBO-serien Boardwalk Empire lite väl tydliga.

Den andra delen av spelet består av omgångsbaserade strider där jag styr upp till fyra gängmedlemmar. Även om det här läget är fullt funktionellt är det klart svagare än imperiebyggandet. Dels har det visuella inte fått samma omsorg och både enhetsmodeller och ljussättningar är ibland jobbigt platta. Stridsmomenten räddas dock mycket av det rollspelsliknande system som gäller för gängmedlemmarna.