Eurogamer.se

Dead Space 3 - Walkthrough, Guide, Tips, Bästa vapen, Resurser, Achievements

En komplett genomgång av alla kapitel och en guide till all teknik och alla vapen i Dead Space 3

Eurogamer berättar allt du behöver veta för att överleva i Dead Space 3

Den sista delen av Dead Space-sagan börjar nu med Dead Space 3. Nu får du hänga med Isaac på nytt genom rymden och andra obehagliga platser. Farliga miljöer och livsfarliga fiender står i din väg där ute i världsrymden. Eurogamer hjälper dig att överleva i rymden och på isplaneten Tau Volantis med en komplett walkthrough genom hela spelet. Med den här guiden kan du ta dig från prologen ända fram till det sista kapitlet. Nu kan du hitta alla de viktiga vapendelarna och även slippa överraskningar från Necromorphs. Du får även massvis med användbara tips och tricks för hur du ska besegra de olika fiendetyperna, hur du ska anpassa dina vapen vid närmsta Workbench (arbetsstation) och få ut mesta möjliga av din utrustning.

Walkthrough för Dead Space 3 - Innehållsförteckning

Dead Space 3 - Guide: Isaacs tech och resurser
Dead Space 3 - Guide: Crafting - De bästa vapnen
Dead Space 3 - Guide: Stridsguide, överlevnadstips
Dead Space 3 - Prolog, kapitel 1
Dead Space 3 - Kapitel 2 och 3
Dead Space 3 - Kapitel 4
Dead Space 3 - Kapitel 5
Dead Space 3 - Kapitel 6
Dead Space 3 - Kapitel 7
Dead Space 3 - Kapitel 8
Dead Space 3 - Kapitel 9
Dead Space 3 - Kapitel 10
Dead Space 3 - Kapitel 11
Dead Space 3 - Kapitel 12
Dead Space 3 - Kapitel 13
Dead Space 3 - Kapitel 14
Dead Space 3 - Kapitel 15 och 16
Dead Space 3 - Kapitel 17
Dead Space 3 - Kapitel 18
Dead Space 3 - Kapitel 19 - Slutet

Dead Space 3-guide - Isaacs tech

RIG & gränssnittet

Precis som i de tidigare Dead Space-spelen behövs ingen stor livsstapel i Dead Space 3. Allt du behöver veta visas via din RIG, som är en del av Isaacs dräkt och vapen. Här visas allt från hälsa och syre till stasisenergi och ammunition, integrerat i hans utrustning. Om det här är ditt första Dead Space-spel måste du lära dig allt detta. Och det snabbt. Kom ihåg var du ska titta, för du vill inte bli tagen på sängen utan någon ammunition i ditt vapen. Belöningen blir att du får bättre koll på de snygga och obehagliga omgivningarna i spelet.

Livmätaren

Du läser inte av Isaacs hälsa från en vanlig livmätare, utan från den färgade displayen som löper längs hans ryggrad. Den sjunker om du träffas, den blir gul när den nått 50 % och blir slutligen röd när Isaac är nära döden. Under spelets gång hittar du medpacks i olika storlekar, och de är det enda sättet för dig att återställa din hälsa. Slösa inte bort dem. Det går även att höja livstapeln medan du spelar genom att använda uppgraderingsföremål i dräktbutikerna.

Stasis och stasisenergi

När du har hittat stasismodulen visas en ny display på din RIG, i form av en halvcirkel. När din stasis är fulladdad visas den i blått. Genom att använda stasis sjunker mätaren tills den blir gul, varpå du inte längre kan använda stasisfältet till att sakta ned föremål och fiender. Vänta en stund så att den laddas upp, eller använd en stasis-energistation eller ett portabelt stasispaket. Antalet stasisanvändningar kan utökas när du hittat rätt delar och använder dem i en dräktbutik. Du kan även maximera stasiseffekterna vid en Workbench.

Du är ju förstås en Dead Space-veteran, och vet därför vad stasis är. Och det finns inte så stora skillnader i Dead Space 3. Energin kan skjutas på allt som rör sig - håll ned avtryckaren och stasisknappen - oavsett om det är en fiende eller ett föremål, som då saktas ned otroligt mycket. På så sätt kan du hålla farliga Necromorphs borta, vilket är särskilt bra när de är riktigt stora, väldigt snabba eller otroligt många.

Du kan även sakta ned föremål som rör sig. Dörrar som rör sig eller stängs väldigt snabbt kan saktas ned tillräckligt mycket för att du ska kunna ta dig igenom dem, och samma sak gäller för fläktar som blockerar din framfart. Så när du ställs inför ett snabbt hinder är det smart att komma ihåg dina användbara stasiskrafter.

Du kan såklart inte använda dem i obegränsade mängder. Din telekinesi tar inte slut, men du har bara två användningar i början. Sedan måste du ta dig till en laddningsstation, använda ett stasispaket eller helt enkelt vänta en stund på att den laddas upp igen. Det är lättare sagt än gjort, särskilt mitt i en strid. Därför är det smart att uppgradera dina stasiskrafter i dräktbutikerna genom att förbättra din RIG. Det kommer att behövas senare i spelet.

Telekinesi

Telekinesi är enkelt att använda jämfört med stasis, tack vare att det kan användas obegränsat antal gånger. Så länge din RIG har en telekinesimodul går det att manipulera gravitationen och flytta stora föremål. Peka på föremålet du vill flytta och håll ned avtryckaren och telekinesiknappen. Så länge föremålet kan flyttas, inte är för stort och inte sitter fast kommer det att börja sväva i din riktning. När du släpper knapparna faller föremålet till marken.

Du måste ofta använda telekinesi till att rensa din väg, flytta tunga föremål till önskad plats och skapa broar med långa prylar så att du kan ta dig till nya områden. Ibland kan du även slita upp luckor, dra i spakar eller byta växlar.

Telekinesis kan även användas som ett farligt vapen. Du kan inte plocka upp en Necromorph, men du kan plocka upp ett vasst eller explosivt föremål och kasta det på den. Plocka upp ett passande föremål, sikta mot fienden och kasta den genom att trycka på skjutknappen. Den här attacken kan uppgraderas.

Syre och kroppsvärme

Om du hamnar i en miljö där du inte kan andas visas en ny mätare på din RIG ovanför stasisdisplayen. På den visas hur många sekunders syre som finns kvar i dräkten. När den blinkar rött måste du snabbt hitta en syrestation eller lämna området om du vill fylla på syretanken.

Dräkten skyddar inte bara dig från rymden, utan även från dess kalla temperaturer. Om dräkten skadas kan du frysa ihjäl, även om du har tillräckligt med luft. Om det här händer visar syremätaren din kroppstemperatur i stället. Den börjar på 37 grader Celsius, men börjar långsamt sjunka. När den når noll kommer Isaac att dö. Att värma sig kräver bara att du hittar en värmekälla, som ett varmt rum, en öppen eld eller ett brinnande vrak. Ställ dig tillräckligt nära en sån så blir Isaac snart varm igen.

Ammunition

När du siktar kan du se mängden ammunition i din RIG. Där visas hur mycket som finns kvar för vapnet du håller i. Färgen är också en indikator. Den skiftar från grönt till gult till rött, och sedan måste du ladda om. Om röda fält visas ovanför och under ammunitionsmätaren gäller det att tänka till. Det betyder nämligen att du har nästan helt slut på ammunition för den här vapentypen. Om du får slut på ammunition byter du vapen eller attackerar fienderna med närstridsattacker eller telekinesi.

Locator (navigeraren)

Det här är en sann räddare i nöden. Om du har gått vilse aktiverar du din Locator så får du se var du ska gå. En blå linje guidar dig till nästa uppdragsmål. Om du vill fortsätta med ett sidouppdrag växlar du från huvuduppdraget till sidouppdraget i uppdragsloggen, så kan du använda den här med. Men lita inte blint på den, för här visas inte några vapenuppgraderingar eller andra hemliga saker.

Dead Space 3-guide - Resurser, föremål och hur du använder dem

Resurstyper

I Dead Space 3 finns sex olika resurstyper: Tungsten, Semiconductors (halvledare), Scrap Metal (metallskrot), Somatic Gel (somatisk gel), Transducers (energiomvandlare) och Ration Seals. Ration Seals är en slags valuta för det nedladdningsbara innehållet, medan allt annat i spelet kan skapas med de fem första komponenterna. Det är alltså vapen, vapendelar, uppgraderingskretsar, nyckelkomponenter, ammunition, hälsopaket och stasispaket. De används även till att uppgradera din RIG-dräkt och själva vapnen. Du ska alltså samla på dig så mycket du kan, för det kommer att behövas. Det finns olika sätt att få tag på resurserna, och du bör använda dem alla.

Från lådor och besegrade fiender

Fiender du har dödat har saker du kan plocka upp. Det kan vara ammunition, hälso- eller stasispaket samt diverse resurser. Om du dödar en fiende som inte verkar ha något på sig ska du sparka kroppen eller använda telekinesi på den. I de flesta fallen kommer du att få något för besväret. Du bör även sparka eller kasta alla gröna och gula lådor du hittar. De finns lite överallt, så håll ögonen öppna.

Du kan använda resurser direkt. Men om du har vapendelar, ammunition eller paket som du inte behöver längre får du lösa in dem mot resurser. Sedan kan du använda de resurserna till att skaffa nya saker.

Scavenger Bots (samlarrobotar)

Under uppdragens gång kommer du att träffa på Scavenger Bots. De här små, automatiserade robotarna är till en otrolig hjälp när du vill samla på dig resurser. Men du måste använda dem på rätt sätt, annars kommer du inte att få ut mesta möjliga från dem. Det viktigaste är att skicka dem till rätt plats.

Du kan släppa en Scavenger Bot nästan var som helst, men först måste du hitta en bra plats. Börja med att använda den och hålla den som ett vapen. Använd sedan radarn (genom att sikta) och se dig omkring. Om en pil visas på radarn som pekar uppåt eller nedåt är du på fel nivå. Leta efter en stege eller en hiss och ta dig dit roboten vill. Så snart pilen pekar mot mitten av radarn vet du att du är på rätt nivå.

Vänd dig tills din radars sökfokus pekar framåt. Gå framåt bäst du kan och vänta på att radarn börjar blinka blått. Ställ ned roboten (skjutknappen) och ett par sekunder senare kommer du att få höra att den är klar. Den väntar på dig vid nästa Workbench (arbetsbänk) du besöker med allt den hittat.

Dessutom ska du ta fram din Scavenger Bot om du hör ett lågt pulserande surrande ljud medan du går omkring. Då finns det nämligen en massa resurser i närheten.

Tungsten Torque Bar (tungsten-vinsch)

Under resans gång lär du hitta massvis med dörrar som döljer en massa godsaker. Men utan en vinsch kommer du inte åt dem. Då passar en Tungsten Torque Bar. Du kan tillverka en vid en arbetsstation, och eftersom de inte tar upp någon plats går det alltid att ha en med sig (så att du slipper gå fram och tillbaka för att fixa en).

Kommentarer (1)

Skapa ett konto

ELLER