Recension: Serious Sam Double D XXL

Ett seriöst fruktansvärt spel

Den seriöse Sam är tillbaka i ett nytt, nedladdningsbart actionäventyr. Serious Sam Double D XXL är en ny version av Serious Sam Double D som släpptes till PC under 2011. Denna gång rör det sig dock inte om en förstapersonskjutare, utan ett galet actionspel i 2D där två spelare kan samarbeta som Sam och hans nye vän, bonnlurken Dan "Huff" Huffington. Tillsammans gäller det att skjuta, skjuta och åter skjuta på de anstormande fiender som aldrig tycks ta slut. Låter det underhållande? Det är det inte. Inte ens lite grann.

Serious Sam Double D XXL är nämligen ett extremt korkat spel som nästan inte gör något rätt överhuvudtaget. Den grafiska presentationen är till exempel gräslig. Utvecklarna Mommy's Best Games har satsat på en stil som ska likna tecknad film men som mest sätter mina kräkreflexer på prov. Den skrikiga designen på allt från karaktärer till miljöer känns som de har plockats från ett barnprogram med riktigt låg budget och de gälla färgerna sticker i ögonen på mig samtidigt som karaktärernas rörelseanimationer verkar ha skapats i Microsoft Paint. Utöver detta får vi små "lustiga" filmsekvenser där pinsamma försök till humor faller platta som pannkakor.

Ser det ens roligt ut?

Samtidigt är spelmekaniken otroligt bristfällig, milt sagt. Den oprecisa spelkontrollen gör att jag lika gärna kan spetsas på spikar när jag försöker hoppa över dem, eller får mig att skjuta en skottsalva rakt upp i luften när jag försöker pricka ett monster som rusar mot mig. Funktionerna med kontrollpunkter där jag manuellt kan spara är också trasiga, då jag flera gånger sparat mina framsteg, bara för att vid dödsfall komma tillbaka över tidigare nämnda spikar, vilket leder till en ond cirkel av död och åter död.

En ljuspunkt finns dock. Systemet för att stapla vapen på varandra är ett kul element och jag gillar möjligheten att kunna stapla en Tommy Gun på ett hagelgevär på en motorsåg på ett raketgvär. Det hela är så bisarrt att det tilltalar samma del av min hjärna som älskar att se Stallone, Schwarzenegger och Willis avrätta terrorister på löpande band med vapen som aldrig får slut på ammunition.

Tyvärr fyller det hela ingen större funktion än att det avfyras fler kulor per sekund. Som spelmekanisk funktion blir resultatet detsamma som att använda Spreader-vapnet i Contra. Och det räcker inte på långa vägar för att rädda det totala haveri som är Serious Sam Double D XXL. Det må vara extremt välkommet med ett samarbetsläge på samma konsol, vilket för tankarna till klassiker som tidigare nämnda Contra och Metal Slug. Dessvärre blir mina minnen nästintill våldtagna av detta fruktansvärda spel. Dess patetiska försök till humor och spelglädje får motsatt effekt och lockar endast fram frustration och ilska inom mig. Miljöerna må se varierade ut, men de fyller inga funktioner annat än att ändra färgskalan.

Det blir med andra ord rejäl bakläxa för Mommy's Best Games, då spelet är ett hån mot spel i allmänhet och mot Serious Sam i synnerhet. De första spelen i serien har gett mig mängder av underhållande speltimmar, men denna nya del får mig nästan att vända de staplade vapnen mot mitt eget huvud för att slippa spela mer.

2 / 10

Serious Sam Double D XXL släpps till Xbox 360 (via Xbox Live) den 20 februari.

Läs vår betygspolicy Recension: Serious Sam Double D XXL David Wahlström Ett seriöst fruktansvärt spel 2013-02-18T13:19:00+01:00 2 10