Recension: Persona 4: The Golden

Den perfekta personen

Shin Megami Tensei: Persona-serien har ett rykte om sig att vara djupt, mörkt och ogenomträngligt. Svårt för nya spelare att komma in i, dels för att spelmekaniken inte alltid är den enklaste, men även för att seriens mytologi sträcker sig genom fler spel än någon rimligtvis kan förvänta att sätta sig in i.

Allt detta stämmer, men Persona 4: The Golden är kanske det mest lättillgängliga i serien hittills, samtidigt som det kanske är det djupaste spelet hittills. Formeln är lika enkel som förutsägbar - en grupp japanska skolungdomar kombinerat med jungiansk psykologi och arketyper, kombinerat med demoner, änglar och djävular.

Persona 4: The Golden är i grund och botten ett klassiskt rollspel med gott om strider kombinerat med en simulation av det japanska skollivet. Vår huvudkaraktär och hans klasskamrater går på lektioner, svettas inför prov, utforskar sidoaktiviteter och deltar i klubbaktiviteteter utanför skolbänken. Allt detta samtidigt som en serie fruktansvärda mord sker utanför skolans trygga väggar.

3

Vår hjälte har precis frammanat en Persona

En mystisk dimma har nämligen drabbat den idylliska byn skolan ligger i och när dimman dragit förbi hittas en död kropp någonstans i byn. Det första offret - en skolelev som en i kamratgänget hade en relation med. Incitamentet till att lösa gåtan svetsar snabbt samman kamratgänget till en tight Scooby Doo-enhet. Det upptäcks också att det finns en märklig, parallell dimension där det härjar monster som kanske kan bidra till att lösa gåtan.

Det största temat är att bli ense med sig själv och överkomma sina egna mentala spärrar eller sin egen fruktan.

Det största jungianska elementet som är genomgående för serien är att alla personer har en inneboende styrka som kan frammanas i strid - en Persona. Dessa används med stor effekt i strid för att använda magi eller särskilt starka attacker. Vår hjälte är schizofren nog att kunna använda många aspekter av sin personlighet för att frammana olika sådana skepnader, medan de andra karaktärerna är låsta till en distinkt Persona.

1

En riktig karaktär

En viktig del av Persona 4 är de sociala band som knyts till andra personer - sociala länkar. Genom att spendera tid med karaktärer, lösa deras problem och fördjupa relationerna byggs dessa band upp - något som får effekten att karaktärernas inre styrkor - Personas - blir starkare.

Det största temat är att bli ense med sig själv och överkomma sina egna mentala spärrar eller sin egen fruktan. Varje karaktär är oerhört väl realiserad, så till den grad att de faktiskt känns levande. De brottas alla med svårigheter, tvivel och press från omvärlden. Inte ens på landsbygden är livet särskilt enkelt. Den stökiga, kaxiga och bråkiga Kanji är stökig av en anledning - han brottas internt med tvivel rörande högst personliga frågor. En forna popstjärna brottas med sig själv i kampen om vem hon egentligen är - den populära stjärnan på scenen eller den egna personen.

Handlingen må i sig vara ganska förutsägbar och arketypisk, men allting filtreras snyggt genom de karaktärer som för denna framåt. Att få se saker ur deras perspektiv och följa resan mot vuxenlivet gör det väldigt gripande och intressant. Dialogerna mellan karaktärerna blåser liv i de arketyper personerna representerar på ett fantastiskt sätt och ett par timmar in känns de inte längre som arketypiska karaktärer, utan levande människor.