Recension: Tomb Raider

Den underbara återfödelsen

Hollywood har sedan flera årtionden tillbaka en tradition att göra nyversioner eller en omstart av äldre filmer. Pengar brukar oftast vara den stora faktorn, men ibland handlar det om att några anser att de har något att tillägga. Det kan vara specialeffekter, nytolkning av manuskript eller ett större produktionsvärde. Exakt var utvecklaren Crystal Dynamics står gällande Tomb Raider vet endast dem och utgivaren Square Enix. Däremot vet jag att de har lyckats galant med sin uppgift.

1

En lika fysisk som mental resa.

Kan du snabbt komma på allt som du associerar Tomb Raider med? Bra, för nu kan du radera det från din databank. Förvisso finns det kvar vissa funktioner, men väldigt mycket är helt nytt.

Berättelsen tar vid under en resa med en båt som ska ta dem till något ställe som erbjuder kulturskatter, men en storm tvingar dem att försöka gå i hamn vid Dragon's Triangle. Det tar inte lång tid innan både jag och karaktärerna inser att detta är spelets svar på Bermudatriangeln. Lara Croft och hennes ensemble har inte tid att hitta förklaringar, då ett gäng aggressiva skattjägaren redan finns där - och de har inga som helst planer att låta Lara nosa rätt på vad de egentligen sysslar med på ön.

Det är dags att spola tillbaka en stund, för till en början är det bara naturen som håller sällskap med Lara. Hon är sedan tidigare van med mindre äventyr, men det här är något helt annorlunda. Efter att ha jagat djur med en upphittad pilbåge är det hon som står längre ner i näringskedjan när en vargflock omringar henne. Med nöd och näppe överlever jag en strid som läxar upp vår hjälte rejält. Världen är kall, hård och skoningslös mot dem som inte anpassar sig till rådande klimat.

"Intensiteten i de mer kraftigt regisserade stunderna lyckas emellanåt att bräcka Uncharteds signum, som är just sådana."

Du som spelare får per omgående hjälp via överlevnadsinstinkten som aktiveras med ett enkelt knapptryck. Lara kan då se djur som rör sig fritt, samlarobjekt och annat. Detta går att uppgradera eftersom du får erfarenhetspoäng för nästan alla aktiva handlingar. Döda allt levande, klara av utmaningar, utforska hemliga gravar och mycket, mycket mer.

En video som förklarar handling och spelmekanik i Tomb Raider

Utöver att låsa upp egenskaper kan du förbättra också förbättra dina vapen med upphittat gods. Den som uppfann detta skulle i verkligheten vinna nobelpris, då allt hitta går att använda till precis allt. Däremot föredrar jag detta sätt istället för att det är specifika resurser som i Dead Space 3 (7/10). På så sätt känns det som att jag faktiskt kan greja det här utan en specifik guide.

Precis som jag skrev tidigare finns det samlarobjekt att plocka åt sig. Allt har mer eller mindre substans i sig, men eftersom mängden är så pass brutal slutar jag efter ett tag att ens läsa den information som presenteras för mig. Nåväl, här finns det åtminstone någon form av logik i samlandet istället för det horribla Alan Wake-exemplet där du bland annat samlar termosar.

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!