Recension: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3

Ninjor i blåsväder?

Det var ett tag sedan jag läste mangaserien Naruto sist. Väldigt många böcker in i serien slutade jag köpa de nya delarna och har haft en paus från den gulhårige ninjapojken ett tag. Men så av en slump fick jag chansen att prova på Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, där det några minuter in i äventyret blev helt obegripligt för mig hur jag kunnat sluta läsa en så förbaskat bra serie.

2

Naruto verkar ha en räv bakom örat

Spelets inledande sekvens utspelar sig sexton år bakåt i tiden, där jag kastas in mitt i den rafflande uppgörelsen mellan Narutos far Minato och den gigantiska niosvansade demonräven som försöker förstöra den lilla ninjabyn Lövgömman. Striden bjuder på en bombastisk stämning utan dess like, och tack vare detaljer som smarta kameravinklar, dialoger mitt i fajtandet och snygga slagkombinationer känns det oerhört filmiskt att spela igenom den fjärde Hokagens legendariska kamp mot jätteräven och den ondsinte, maskerade uslingen Madara.

Ultimate Ninja Storm 3 utger sig för att vara ett spel i slagsmålsgenren, och visst är det så. Men det är så långt ifrån traditionella slagsmålsspel som Street Fighter och Tekken man kan komma. Bara det faktum att du utför majoriteten av alla närstridsattacker med en och samma knapp avslöjar direkt att det här är en titel som inte lägger fokus på att memorera långa, snabba knappkombinationer, räkna bildrutor eller liknande. Istället ligger tonvikten på enkelhet kombinerat med snabba strategiska beslut.

Striderna utspelar sig på ganska stora, tredimensionella slagfält där en lika stor del av duellerandet ligger i att springa runt på planen som att faktiskt slåss. Att ha en bra placering inför en stundande attack är lika viktigt som att trycka på rätt knapp i själva attacken, och att ha lagom avstånd till fienden när man samlar chakra-energi inför en specialattack är ett måste. Resten handlar om att beakta hur motståndaren beter sig och försöka blockera, kontra och lägga in nådastöten vid rätt tillfälle. Jag gillar det, och även om jag saknar lite av djupet från andra spel i genren tror jag att det här upplägget tilltalar nybörjare på ett mycket bättre sätt än andra titlar.

"Striden bjuder på en bombastisk stämning utan dess like"

Ett smakprov på spelets grafiska stil

Efter den svulstiga inledningen skickas jag tillbaka till nutidens Lövgömman och får utforska byn med Naruto på samma sätt som om det hade varit ett japanskt rollspel. Det finns mängder av kända ansikten att interagera med, affärer att inhandla hjälpmedel i inför de framtida bataljerna och till och med ett fåtal sidouppdrag jag kan ta mig an. Som den rollspelsräv jag är hade jag inte haft något emot att tillbringa mer tid i denna del av spelet, men utforskandet av staden och andra platser är oftast snabbt överstökade till förmån för historieberättande och slagsmål.

Och är det något som verkligen står i fokus i Naruto Shippuden så är det historieberättandet. Även om kvalitén har sina dalar bjuder äventyret på flera riktigt välregisserade och snygga mellansekvenser, som med sin cellskuggade grafik får det hela att se ut som en tecknad film. Jag skulle till och med vilja gå så långt och påstå att berättandet i Ultimate Ninja Storm 3 är både snyggare och rappare än i animéserien, och det märks tydligt att CyberConnect2 också varit inblandade i produktionen av Asura's Wrath (8/10) som även det bjöd på riktigt fräcka scener.