Recension: Sim City

Få ditt simborgmästarmärke i Sim City

Ja, Sim City är väldigt bra. Vi börjar där. Ni som är oroliga kan andas ut. Sim City håller måttet med råge och är utan tvekan det bästa i serien, kanske även i genren. Det lyckas balansera en lättillgänglighet med ett ofantligt djup så att det är lätt att komma igång, men kräver mycket energi och hängivenhet för att bemästra.

Det finns i princip fyra sätt att spela Sim City på. Du kan spela helt ensam, med inbjudna vänner och på helt öppna världar. Men det finns också ett sandlådeläge där du redan från början har absurt mycket pengar. Spelande i sandlådeläget ger dock inga platser på poänglistor. För den som bara vill leka, eller testa olika typer av kombinationer eller taktiker är detta perfekt.

När du börjar spela väljer du en region som innehåller upp till sexton rutor, i varje ruta går det att starta en stad. Städerna kan sedan kommunicera med varandra. I början sker detta bara mellan städer någorlunda nära varandra, men med hjälp av färjor, flygplan och tåg expanderas städernas räckvidd.

Den enda svagheten med detta upplägg är att varje ruta kan kännas begränsad. Det tar inte lång tid innan stadens yta är full. Städerna växer på höjden men det är tråkigt att det inte riktigt går att skapa en utbredd stad med många låga hus över ett stort område, som till exempelvis Los Angeles eller Kiruna.

Sim City håller måttet med råge och är utan tvekan det bästa i serien, kanske även i genren

2

Elegant vägbyggande

Stadsrutorna har olika grundförutsättningar. En byggplats har mängder med rika naturfyndigheter, en annan har tillgång till bra kommunikationer och en tredje har mycket värdefull mark, perfekt för att skapa lyxbostäder. Detta är basen för Maxis nya mekanik i Sim City, nämligen specialisering av städer. Det går att skapa gruvstäder, lyxstäder, spelhålor, universitetsstäder och så vidare.

Hur du använder dina resurser påverkar din stads "kompetens". Om denna kompetens spetsas kan den, rätt omsatt, göra din stad ännu större och mer framgångsrik än om du valt att ha en bred inriktning. Samtidigt blir din stad är väldigt beroende av sin omgivning. Så länge du är den enda i regionen som skapar en viss produkt rullar du i klöver. Men genom att lägga allt krut på en specialisering riskerar din metropol att förvandlas kåkstad om förutsättningarna i staden eller regionen ändras. Om du till exempel baserat din framgång på naturfyndigheterna under din stad så gäller det att planera för dagen då dessa tar slut.

1

Det gäller också att känna sina invånare. Har du många låginkomsttagare kanske du ska satsa på en jättearena där det går att hålla monstertruckfestivaler. Är din idé att skapa ett skatteparadis gäller det att hålla nere luftföroreningarna och se till att dina krösusar kan skicka sin avkomma till fina skolor.

Vissa av byggnaderna innebär också ett slags minispel. I den stora jättearenan går det till exempel att boka in rockartister. Men de kostar pengar att locka till din stad så om du inte får dit publiken riskerar du att gå back på din kultursatsning. När du gör bokningen så får du en viss tid på dig att ordna med kommunikationer till arenan och se till att turisterna strömmar in.