Recension: Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Vampyrjakt att sätta tänderna i?

Castlevania-serien har stått relativt still i utvecklingen sedan Symphony of the Night släpptes 1997. Det spelet gick ifrån de linjära nivåerna och banade väg för utforskande och rollspelselement. Sedan dess har majoriteten av seriens delar följt samma mall, fast med olika miljöer och karaktärer. Många av dessa spel har varit riktigt bra, men jag själv har velat se något annorlunda.

1

Så kan man handskas med svärd.

Hösten 2010 klev Castlevania: Lords of Shadow (7/10) in på scenen och vände upp och ned på konceptet som serien använt i över tio års tid. Utforskandet var som bortblåst, de djupa rollspelselementen reducerades rejält och spelet fick en påkostad kostym som påminner om God of War-serien. Spelet kan även ses som en nystart på hela Castlevania-universumet, då det berättar historien om Gabriel Belmont och den ondskefulle Draculas ursprung. Många fnös åt den riktning som spanska studion MercurySteam tagit, men spelet fann ändå sin publik och blev en framgång.

Nu är en uppföljare på väg, men innan den släpps vill utvecklarna bjuda oss på något mer. En berättelse som väver ihop handlingen mellan Lords of Shadow och dess kommande uppföljare, och som utvecklar mytologin en smula. I Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate till Nintendo 3DS tar handlingen vid många år efter slutet på Lords of Shadow och vi får kontrollera fyra karaktärer under olika tidsperioder.

"Det känns lite fult av Konami och MercurySteam att skryta med fyra karaktärer när den ena bara är spelbar en kort stund."

Lanseringstrailer för Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Först ut är Gabriel Belmont, som återigen gestaltas av skådespelaren Robert Carlyle, som är spelbar under berättelsens prolog. Denna varar dock bara i ett par minuter, så det känns lite fult av Konami och MercurySteam att skryta med fyra karaktärer när den ena bara är spelbar en kort stund.

Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

Därefter bjuds det på betydligt matigare sekvenser med Simon Belmont, Alucard och Trevor Belmont. Samtliga kampanjer tar ett par timmar var att spela igenom, även om tiden för en genomspelning inte hamnar i närheten av de 20 timmar som tidigare utlovats. För mig tog det runt nio timmar att klara spelet, vilket jag gjorde i en sittning. De som vill hitta alla hemligheter kan förstås lägga på ett par timmar till.

Varje karaktär har sina egna styrkor respektive svagheter och låser upp speciella föremål och krafter under spelets gång. Detta skapar variation i spelandet, även om Simon, Alucard och Trevor är lite väl lika varandra för att kännas helt unika. Deras olika berättelser hänger ihop på ett sätt som avslöjas först i slutet, men det stora avslöjande som jag förmodar är tänkt att vara chockerande listade jag ut under den första akten, så överraskningen uteblev för min del. Det kan dock vara värt att nämna att spelet ritar om seriens släktträd ganska rejält i vissa avseenden på ett sätt som kanske kan reta upp de största fansen.