Recension: Gears of War: Judgment

Eurogamer ger den slutgiltiga domen!

Trilogin må ha blivit färdig i och med släppet av Gears of War 3 (8/10), men inte tänker Microsoft låta en så pass lukrativ spelserie vila för länge. Först var det tänkt att kriget skulle kunna spelas med Kinect, fast den rörelsedrömmen gick i bitar bara några månader efter utannonseringen. Egentligen borde det inte ha dröjt många dagar för att inse hur pass dålig idén är.

1

Känner du igen dig?

Hur som helst tog det bara några ytterligare månader tills Microsoft visade upp Gears of War: Judgment under E3-mässan 2012. Spelet ska utspela sig före trilogin, men dessvärre inte när själva kriget bryter ut. Det är "några år" innan ettan som gäller och den här gången är det People Can Fly, studion bakom Bulletstorm (8/10), som står för utvecklandet samtidigt som Epic kollar läget lite då och då.

Jag kastas in direkt i en rättssal där Baird, Cole, Hendrik och Paduk står mitt i en minirättegång med överste Loomis som domare. Var och en berättar om exakt vad som hänt, och naturligtvis är det tänkt att du som spelare ska återskapa allt kaos samtidigt som du hör vittnesmålet lite då och då vid väl valda partier.

Ett riktigt snyggt tillägg är spelets utmaningar. Rent narrativt läggs det på som en liten extra krydda, till exempel berättas det att du bara hade vissa vapen eller att fienderna var löjligt många till antalet om du lyckas med uppgiften. Du kan alltså skippa detta helt om du vill, men du behöver klara av dessa uppdrag för att ha en större chans att rå hem de stjärnor som krävs. Ja, Gears of War: Judgment har tagit influenser från öst och betygsätter nu ditt spelande under olika sekvenser.

"Det känns som om jag redan har spelat flertalet sekvenser. En förvisso trevlig, men tråkig Déjà vu."

Lanseringstrailern för Gears of War: Judgement

Avrättningar, medaljer och hur många gånger du har varit knockad är några exempel på vad som räknas in. Ifall du tackar ja till ett uppdrag accelererar alla positiva händelser så att du förhoppningsvis kan få full pott. Men om du inte lyckas får du vackert börja om i pågående sekvens.

Till en början älskar jag det här. Det är ett kul initiativ som kryddar en redan fantastisk spelmekanik ärvd av Epic, till något som lyckas bräcka föregångarna. Åtminstone tills jag har spelat cirka 15 olika uppdrag. Då märker jag att fantasin tryter till ordentligt, så pass till den grad att det ibland bara är något enstaka ord som byts ut i utmaningen. De vanligaste? Klara av sekvensen inom fyra minuter innan _____ (fyll i något som kan döda allt och alla på plats). Eller ta dig igenom avsnittet genom att bara använda vapen _____ och _____.

Det är fortfarande kul, men den tidiga entusiasmen skiftar väldigt snabbt till något som ligger strax över det mediokra.