Recension: Sly Cooper: Thieves in Time

Otidsenliga tjuvar

Testat på PlayStation Vita

Sly Cooper: Thieves in Time är i grunden ett plattformsspel. Det står för bövelen i beskrivningen av spelet och många spelmoment tyder också på att så är fallet. Sly och hans vänner hoppar med dödsförakt mellan hustak, knockar lustiga fiender i bakhuvudet och smyger omkring i skuggorna. Men ibland undrar jag om det inte är en runda Mario Party jag kastats in i. Jag ska förklara, men låt mig först presentera spelupplägget.

"Jag väljer att kalla Sly Cooper: Thieves in Time för minispelsamling, men jag gör det av kärlek."

Thieves in Time är en direkt uppföljare till åtta år gamla Sly 3. Åtta år! Har du glömt handlingen eller kanske aldrig spelat något Sly-spel? Det gör inget. Det viktiga är att den glada tvättbjörnen, precis som titeln antyder, tar med oss på en tidsresa. I bilen finns också uppfinnaren tillika sköldpaddan Bentley och den tjockglada flodhästen Murray.

I varje tidsålder möter de någon av Slys förfäder som oftast måste räddas genom en heroisk insats från den dynamiska trion - men något mer ligger och lurar under ytan. En mörkare kraft verkar ligga bakom de problem som slyologins svar på feodala Japan, vilda västern och istiden lider av. Varje epok utgörs av en serie uppdrag på en tillsynes öppen spelvärld. Jag skriver tillsynes, för i verkligheten finns det inget mer att göra i spelvärlden än att utföra uppdragen och samla prylar som du låser upp troféer med, alltså inga sidouppdrag eller annat kul.

Värt att stjäla din tid?

Nu är detta faktiskt inte så illa, uppdragen i sig är nämligen talrika och varierande. Det är här vi börjar vi närma oss anledningen till att spelet borde heta Sly Cooper Party 4 istället. I varje uppdrag finns det ett visst mått av traditionsenligt hoppande, påksvingande och smygande, men dessa sköljs formligen bort av den störtflod av minispel som utvecklarlaget på Sanzaru Games snickrat ihop. Nu skulle den inbitne Sly-fantasten säkerligen vilja påpeka att spelen alltid ställt upp en med rejäl dos minispel. Det är sant, men Thieves in Time överträffar dem alla med god marginal.

Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

För att nämna några: Murray jagar höns, dansar i rytmbaserade spelmoment och styr kanontorn. Bentley flyger helikopter, kör radiostyrd bil och hackar terminaler i sann shoot 'em up-stil. Sly å sin sida hoppar på tunnor, fotograferar skumma typer och spionera på folk. Och så har varje tidsepok sin egen förfader som i sin tur ska ta sig igenom ett hundratal liknande övningar. Det här är ideliga avbrott i plattformsspelandet och det är faktiskt det som lyfter hela spelet.

Du hörde rätt! Minispelen gör att Sly känns aktuell. Allt annat har setts förut, men här finns minispel som nio gånger av tio är kärleksfullt utformade för att tillföra spelet något extra. Det finns få frustrerande element som får mig att slita mitt hår (ja, jag tittar på dig Assassin's Creed: Liberation) och de är förlåtna. Sanzaru Games är något så ovanligt som en spelutvecklare som förstått att minispel inte är något som ska slängas in för att dryga ut speltiden utan något som förgyller spelet. Jag väljer alltså att kalla Sly Cooper: Thieves in Time för minispelsamling, men jag gör det av kärlek.