Recension: The Showdown Effect

Med ett schysst raketgevär slår du världen med häpnad

Jag kan tänka mig att funderingarna gick både ett och två varv runt Arrowhead Game Studios innan de bestämde sig för hur de skulle följa upp debutsuccén Magicka. Det verkar som att valet till slut föll på att fokusera på det som bara var indirekt underhållning i Magicka, att på olika kreativa sätt få spränga sina vänner i småbitar.

The Showdown Effect är nämligen ett smått galet plattformsspel skapat helt och hållet för snabba flerspelarmatcher. På tvådimensionella banor får jag klättra, hoppa, kasta mig genom fönster och sprängas i bitar i ett intensivt virrvarr. I början känns det omöjligt och introduktionen gör inte mycket mer än berättar vilken knapp som gör vad. Jag får lära mig den hårda vägen men efter några matcher börjar principerna och kontrollerna fastna i samma takt som pulsen stiger.

Jag styr med WASD-knapparna och siktar med musen. Siktandet är en konst i sig att bemästra. Det räcker nämligen inte att sikta åt det håll motståndaren kommer utan jag måste ha siktet direkt över för att träffa. Det är onekligen svårt men det ger också lite större möjligheter att använda närstridsvapen istället. I närstrid kan jag dessutom blockera med högerknappen och ibland blir det riktigt intressanta dueller av där båda försöker chansa sig till rätt tillfälle att sänka garden och måtta in ett hugg.

Arrowhead visar återigen att de har fingertoppskänsla när det gäller referenshumor

combat1

Intensiva dödsmatcher utlovas

När jag startade upp spelet första gången letade jag efter en möjlighet att ställa in att använda handkontroll men efter en stunds försök att lära mig sikta med musen i stridens hetta anar jag att det nog inte varit någon idé att försöka sig på spelet utan mus och tangentbord. Det är förmågan att träffa rätt när du själv kastar sig genom ett fönster och den du skjuter mot vägghoppar uppför ett hisschakt som skiljer den skicklige från den avrättade.

Spelets tema är en träffsäker karikatyr av 80 och 90 talets hårdkokta actionfilmer med allt vad det innebär av dräpande one-liners och övervåld till toner av neonmetal. Arrowhead visar återigen att de har fingertoppskänsla när det gäller referenshumor och det är svårt att inte småle åt de kommentarer karaktärerna häver ur sig titt som tätt. Röstskådespeleriet gör dessutom ett utmärkt jobb för att skingra alla tvivel kring vilka de olika karaktärerna egentligen ska föreställa.

Det är nämligen ett intressant persongalleri att välja på och alla karaktärer kommer med sin egen cliché till bakgrundshistoria. Polisen vill bara överleva sista dagen på jobbet och Lord Edmund som blivit fängslad av rivaler ska hämnas och återfå sin heder. Inget av detta spelar någon roll för själva dödandet men det ger en personlig krydda som varierar karaktärerna lite.

char

Känns kläderna igen från ett annat spel?

Vi ger bort 250 nycklar till World of Tanks: Generals Få kod till pansarvagnsspelet alla pratar om Vi ger bort 250 nycklar till World of Tanks: Generals

Något som också kryddar är de riktigt välgjorda banorna som matcherna utspelas på. Även om det är lite av en besvikelse att det bara finns fyra stycken så är de tillräckligt stora och detaljrika för att det fortfarande ska finnas detaljer att upptäcka efter flera timmars spelande. Storleken är dessutom väl avvägd för att det ska gå att hitta någon sekunds andrum men det tar aldrig lång tid att leta upp motståndarna.

När matcherna startar är jag utrustad med två valfria vapen, vanligtvis ett för närstrid och ett för att sprida ett kulregn mot folk jag möter. På banorna finns dessutom en del närstridsföremål som går att plocka upp och använda på så kreativt sätt som möjligt. Att parera ett yxhugg med en pengaväska eller att avsluta en match genom att sticka ett paraply i den som försöker kasta sig mot dig är riktigt tillfredställande.

Ett problem är dock att de föremål du kan plocka upp också kan gå sönder medan de vapen du har från början aldrig gör det. Detta leder till att det sällan är motiverat att använda glasflaskor, skruvmejslar, pizzakartonger och liknande annat än för att ombyte helt enkelt förnöjer.