Recension: Sniper: Ghost Warrior 2

Lika underhållande som ett nackskott

Det verkar ha blivit ett faktum att folk gillar att agera krypskytt i spel. Jag gissar att det beror på känslan av övermäktighet. Att på långt håll kunna likvidera motståndare utan att ens avslöja vart man befinner sig. Att vara en skugga som rör sig över ett slagfält och som försvinner lika snabbt som man dyker upp. Denna känsla har polska City Interactive försökt att fånga i Sniper: Ghost Warrior 2. Har de lyckats? Nej, inte på långa vägar.

Sniper: Ghost Warrior 2 gör inledningsvis ett par tafatta försök att etablera en intressant berättelse. Men under den drygt fyra timmar korta kampanjen bryr jag mig inte överhuvudtaget. Någon blir skadad, någon byter sida och förråder mig och någon blir tillfångatagen. Det är militärinspirerat, fånigt och extremt ointressant, så redan där får spelet jobba extra hårt för att hålla mitt intresse vid liv.

1

Är du säker på vad du ska göra?

Tur är väl då att utvecklarna använt CryEngine 3 för att skapa fantastiska vackra miljöer och ett gediget spelsystem som får mig att sitta kvar. Eller vänta, hur var det nu? City Interactive har förvisso använt sig av Cryteks kraftiga spelmotor, men jag måste slå mig själv i huvudet för att ens begripa att detta är samma motor som levererade Crysis 3 (7/10) för bara ett par veckor sedan.

"Att karaktärsmodeller återanvänds är inget nytt, men när det rör sig om ett spel där jag nästan konstant granskar dem genom ett kikarsikte blir dessa genvägar ännu tydligare och mer påträngande."

Sniper: Ghost Warrior 2 är nämligen så gräsligt fult och fullt av buggar att jag nästan gråter över hur illa motorn har behandlats. Bilder och videoklipp jag sett från spelet måste ha tillhört PC-versionen, för på PlayStation 3 ser det fruktansvärt ut. Mina tankar går automatiskt till konsolversionen av Homefront (6/10), som också drogs med otroliga prestandaproblem. Tyvärr är det ännu värre ställt i Sniper: Ghost Warrior 2, då karaktärsmodeller och texturer ser ut som något från PlayStation 2-eran och mängder av buggar och slarvfel genomsyrar hela spelet, som dessutom har svårt att hålla bilduppdateringen på en frekvent nivå.

Karaktärer och föremål som rör sig verkar ha ett slags ljus aura omkring sig, som gör att de ser självlysande ut, vilket förstärker de grafiska bristerna. När en karaktärsmodell av en fiende tidigt i spelet har en dialog med en annan karaktär som ser exakt likadan ut vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Att karaktärsmodeller återanvänds är inget nytt, men när det rör sig om ett spel där jag nästan konstant granskar dem genom ett kikarsikte blir dessa genvägar ännu tydligare och mer påträngande.

Spelsekvenser från Sniper: Ghost Warrior 2

Fiendernas artificiella intelligens tillför inte heller något, då de har en tendens att ignorera sina kamrater som plötsligt faller ihop döda runt omkring dem. Vid flera tillfällen dödar jag fiender som talar i radio med sina medsoldater och inte en enda gång reagerar de på att deras kamrat mitt i en mening istället utfärdar ett gutturalt läte och sedan tystnar. Fientliga krypskyttar agerar också som en påse gamla strumpor och väntar i all oändlighet innan de skjuter mot mig.

Under en specifik sekvens möter jag flera "topptränade" krypskyttar som ska bli en rejäl utmaning. Men dessa lobotomerade idioter kunde lika gärna ha målat en pil i pannan då de "tar skydd" mitt ute på öppna områden i väntan på sin avrättning.