Recension: Age of Empires II: HD Edition

En tidsålder ur tid

Det var med viss nervositet jag startade upp Age of Empires II HD såhär snart 14 år efter att originalet hjälpt forma mig till den spelare jag är idag.

1

Spelets ikoniska murar är nu högupplösta

Känslan påminner mycket om den som kan infinna sig när man ska träffa en vän man inte sett på länge. Kommer personen vara den jag mindes och kommer det vara detsamma att umgås nu som då? Det visar sig snart att att min oro kommer vara både befogad och obefogad.

Spelet ser till exempel betydligt äldre ut än vad jag vill minnas. När det begav sig var spelet visuellt i framkant, men idag står sig inte de stela, ryckiga animationerna och den platta grafiken speciellt väl. Visserligen har bland annat eld och vatten fått nya utseenden och några byggnader bjuder på nya texturer, men i övrigt är det egentligen först när jag granskar detaljer som jag ser att det inte är exakt samma spel jag spelar nu som då.

Som tur är var det inte grafiken i sig som gjorde spelet till den klassiker det är. Istället var det strategiska element och intressanta kampanjer som gjorde grundspelet och den medföljande expansionen The Conquerors till en succé, och dessa ingredienser står sig också klart bättre än det estetiska i dagens spelklimat.

Upplägget med flera korta kampanjer känns tilltalande och sammantaget finns det väldigt många timmars uppdrag att uppleva utöver flerspelarlägen och standardläget med fristående scenarion. Mekaniskt bjuder Age of Empires II HD på flera aspekter som hjälpt till att göra originalet till en av giganterna inom genren.

Speciellt de ikoniska murarna är ett inslag som är svårt att förstå varför det så sällan kopierats i liknande spel. Att stänga in sin stad bakom en massiv stenmur är tillfredsställande, och den är perfekt balanserad för att ge lagom mycket försvar utan att göra det omöjligt för den attackerande att komma igenom. Att mycket fokus ligger på just uppbyggande av basen med de olika tekniska möjligheter som öppnar sig när man avancerar till nästa tidsålder gör det också intressant och viktigt att inte bara tänka offensivt som det annars lätt blir inom genren.

"Trots att jag kan bli lite stressad över att inte riktigt hinna med i en Starcraft 2-match så blir jag här snarare stressad över att spelet är för långsamt."

2

Det tar tid att ta sig framåt i medeltiden i spelet

Helt klart är att spelmekaniken och hela produktionen var långt före sin tid när originalet kom, men tyvärr är jag osäker på om det var tillräckligt långt före för att fortfarande mäta sig med modern konkurrens nästan 14 år senare. Grafiken har onekligen blivit gammal, och även om den ökade upplösningen gör det lättare att ha en överblick över slagfältet så gör den det nästan väl svårt att urskilja vissa detaljer i enheter och animationer som utgör en del av spelets charm.

Ibland känns dessutom tempot hopplöst långsamt. Vissa stunder känns det som jag hade hunnit köra en hel match i Starcraft 2: Heart of the Swarm (9/10) på den tid det tar att bygga några nya fartyg och skicka dem mot fienden. Spelets snabbare hastighetsinställning är fortfarande långsam nog att knappt duga som normalinställning egentligen. Det är självklart en smaksak hur snabbt spelet ska gå, men trots att jag kan bli lite stressad över att inte riktigt hinna med i en Starcraft 2-match så blir jag här snarare stressad över väntetiden.