Recension: Fire Emblem: Awakening

Ett strategiskt uppvaknande

Fire Emblem-serien har alltid tilltalat en väldigt specifik målgrupp. Dess blandning av strategi och rollspel påminner vid första anblick om titlar som Advance Wars och Final Fantasy Tactics, men i och med seriens debut på Nintendo 3DS har formeln för serien skakats om, renoverats och förbättrats.

1

Fire Emblem: Awakening utspelas i riket Ylisse och handlingen fokuserar mycket på spelarens karaktär och dess relation med prinsen Chrom, som är spelets egentliga huvudperson. Berättelsen spänner över flera år och karaktärer tillkommer och försvinner. Inledningsvis är historien väldigt spännande, men efter ett par timmar känner jag hur mitt intresse börjar försvinna då den övergår till någon generisk japansk fantasy.

Handlingen berättas dels genom textrutor i spelet och dels genom animerade sekvenser. De sistnämnda är fullkomligt fantastiska och blir både spännande och stämningsfulla med hjälp av 3D-effekterna från konsolen. Röstskådespelarna övertygar också, både på engelska och japanska.

Tyvärr håller inte presentationen hela vägen. Under spelets strategisekvenser målas världen upp med små, pixelskapade karaktärer i en 3D-värld och det ser ärligt talat inte speciellt bra ut. Ofta känns det som något från PlayStation 1 med lite skarpare texturer, vilket rimmar illa med de fantastiska filmsekvenserna. Själva stridsanimationerna presenteras dock med 3D-animerade karaktärsmodeller, men dessa är dåligt detaljerade och ganska suddiga.

Rent spelmekaniskt handlar det fortfarande om turordningsbaserade strider som utspelas på ett rutnät, där ett slags sten-sax-påse-upplägg hjälper till att hålla det strategiska tänkandet på topp. Svärd fungerar bra mot yxor, yxor besegrar lansar och lansar har ett klart övertag mot svärd. Utöver dessa tillkommer flera variabler som gör att du måste tänka flera steg i förväg.

"Inledningsvis är historien väldigt spännande, men efter ett par timmar känner jag hur mitt intresse börjar försvinna då den övergår till någon generisk japansk fantasy"

Ny video från Fire Emblem: Awakening

Ska du använda dig av en Pegasus, som kan färdas långa sträckor men som är svag mot attacker från bågskyttar? Eller ska du satsa på magiska attacker som kan ge mer skada? De taktiska möjligheterna i Fire Emblem: Awakening är i princip oändliga och allteftersom spelet fortsätter blir de längre och svårare.

En rad nya funktioner har dessutom lagts till som tar serien flera steg framåt i utvecklingen. En nyhet i spelmekaniken är möjligheten att para ihop olika enheter under strid för att skapa kraftigare attacker och starkare försvar, något som blir nödvändigt tidigt is spelet. Det går även att bygga relationer mellan karaktärerna så att deras band till varandra stärks under spelets gång. Om du gör detta på rätt sätt kan vissa karaktärer till och med gifta sig och skaffa barn. När dessa vuxit upp kan de sedan ansluta sig till din grupp i spelet.