Recension: MLB 13: The Show

Lyckas Sony göra en homerun?

Baseball är en sport som alltid gjort mig nyfiken. Flera av tidernas bästa sportfilmer är baserade på jänkarnas nationalsport och jag har alltid känt att det finns något glamouröst kring hela cirkusen. Däremot har jag aldrig lyckats sätta mig in i de många regler och begrepp som berör sporten och baseball har stannat vid att vara en glimrande tanke i mitt medvetande.

1

Det bjuds på flera spellägen och stort djup för den som är insatt i sporten

Därför var jag lite extra förväntansfull när MLB 13: The Show till PlayStation Vita hamnade hos mig. MLB-serien är ofantligt stor på andra sidan Atlanten och är förmodligen det största, konsolexklusiva sportspelet som finns. Det är nämligen Sony San Diego som sköter utvecklingen år efter år, och därför är spelen exklusiva för Sonys konsoler.

Med detta i åtanke förväntade jag mig ett polerat, djupt sportspel som en gång för alla skulle göra mig till ett fan av baseball. Så blev det inte riktigt. MLB 13: The Show är förvisso en komplett baseball-simulator som erbjuder spel på samtliga positioner, mängder av spellägen och uppdaterade laguppställningar. Men det faktum att allt detta inkluderats hjälper inte mycket när spelet släpper mig i den djupa änden av poolen och fäster vikter kring mina ben. "Lär dig snabbt eller ge upp", verkar vara mottot.

Jag blir nämligen fruktansvärt överväldigad av allt som erbjuds i MLB 13: The Show. Det finns snabba matcher att spela, det finns långa säsonger, manager-lägen, träningslägen och mängder av andra alternativ. Som en komplett nybörjare vänder jag mig först till träningsläget för att få grepp på spelets kontroll när det gäller att agera kastare och slagman.

"Jag blir fruktansvärt överväldigad av allt som erbjuds i MLB 13: The Show"

2

Dags att springa hem...

Tyvärr finns det inget ordentligt alternativ för totala nybörjare, utan istället känns det som att spelet förväntar sig att jag redan kan grundmekaniken. Jag slår och kastar hundratals bollar och lär mig till slut hur spelet arbetar med tajming, men jag känner ändå inte att jag bemästrat de olika typer av slag och kast som finns tillgängliga. Detta eftersom jag inte får någon förklaring på vad de faktiskt innebär.

Istället är det först när jag startar spelläget Road to The Show som jag får en grundläggande, om än ytlig, genomgång av kontrollschemat. Därefter känner jag mig lite säkrare, men det är fortfarande långt kvar innan jag bemästrar spelet.

Och så fortsätter det. Jag spelar flera matcher och testar de olika lägena, men känner aldrig att jag får något vidare grepp kring varken spelet eller baseball som sport.