Eurogamer.se

Recension: Dead or Alive 5 Plus

En regelrätt portning

1

Spelets träningsläge är nu bättre än någonsin

Låt oss få en sak ur vägen redan från början. Ja, Dead or Alive 5 Plus är skapat av ett gäng gubbsjuka japaner. Det fokuseras alldeles för mycket på storbystade kvinnor och den Vita-exklusiva funktionen som låter spelaren guppa brösten på karaktärerna gör att skämskudden är nära. Allt detta stämmer och är något som med all rätt diskuterats flitigt i spelbranschen.

Med det sagt har Dead or Alive-serien alltid haft flera andra egenskaper som på senare tid tyvärr hamnat i skuggan av de kvinnliga behag som oftast ställs i fokus. Spelen har alltid erbjudit ett slipat spelsystem helt i klass med den välpolerade ytan och så är fallet även denna gång.

Dead or Alive 5 Plus är en portning av Dead or Alive 5 (9/10) som släpptes till Xbox 360 och PlayStation 3 förra året. Det mesta av innehållet har överförts galant till Sonys bärbara maskin utan att kännas varken nedskalat eller försämrat. Spelmekaniken är lika klockren som alltid, med stort fokus på snabba kontringar och korta matcher.

Berättelseläget från den stationära delen finns kvar, men framhävs inte lika tydligt längre, vilket inte gör så mycket då detta var den svagaste delen av spelet. Möjligheten att ladda upp repriser av matcher till Youtube har kapats bort, men det känns inte som någon stor förlust. Däremot har det tillkommit ett par mer eller mindre intressanta funktioner i denna version av spelet.

"Det mesta av innehållet har överförts galant till Sonys bärbara maskin utan att kännas varken nedskalat eller försämrat"

2

Full-träff

Det mest nämnvärda tillägget är spelläget Touch Fight, som låter mig använda den tryckkänsliga skärmen i matcher istället för de fysiska knapparna. Detta läge spelas ur förstapersonsperspektiv och kan spelas med Vitan antingen horisontellt som vanligt eller genom att hålla den vertikalt med en hand. Det andra alternativet är faktiskt att föredra i detta fall då det är enklare att hålla maskinen och få till kombos.

Kvicka tryck på skärmen resulterar i snabba slag och sparkar på olika nivåer, och svepningar åt olika håll kan resultera i slag mot dessa riktningar. En rad andra kombinationer finns för att blockera inkommande attacker och för att greppa tag i och kasta motspelaren.

Touch Fight är en kul detalj att prova på under enstaka matcher, men det känns för slumpmässigt för att kunna bli en seriös utmanare till den traditionella kontrollmetoden.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!