Recension: Monaco: What's Yours Is Mine

Gauntlet möter Ocean's Eleven

Detta är recensionen av PC-versionen som ursprungligen skrevs 2013-04-24, men återpubliceras nu eftersom spelet släpps till Xbox Live Arcade i veckan.

Furstendömet Monaco på den den franska Rivieran är själva symbolen för lyx, överflöd och gott leverne. Skatteparadiset drar till sig framgångsrika människor och deras rikedomar från hela världen. Och med dem följer även mer ljusskygga varelser, på jakt efter den perfekta stöten.

Grundpremissen till Monaco: What's Yours Is Mine är både enkel och kittlande. I en rad uppdrag ska olika svårforcerade anläggningar, fängelser, museer, banker och majestätiska palats, knäckas med list, tajming och precision.

Monaco innehåller fyra karaktärer med olika förutsättningar för att plundra byggnaderna. Låsexperten kan, föga förvånande, dyrka upp dörrar och kassaskåp väldigt snabbt. Ficktjuven har en flink apa med kleptomaniska tendenser som springer runt och plockar upp guld, Utkiken kan alltid se alla fiender och deras beväpning och sociopaten Städaren neutraliserar ouppmärksamma vakter och skrikiga civilister på löpande band.

1

Ett nytt perspektiv

"Jag blir direkt förälskad i Monacos grafiska enkelhet i kombination med spelets tveklösa charm och stämning."

Utöver de fyra finns ytterligare fyra arketyper - dessa måste dock räddas innan de kan användas. Deras egenskaper kräver lite mer eftertanke. Gentlemannatjuven kan klä ut sig när han lämnas obevakad, Mullvaden kan gräva sig igenom i princip alla väggar och Hackern skapar virusprogram som uppladdas via elnätet. Avslutningsvis har vi Den Rödhårige som desarmerar aggressiva fiender med sin charm.

Den grafiska presentationen är primitiv men effektiv. En fast kamera rakt uppifrån avslöjar inget mer än ritningen till den byggnad där våra antihjältar befinner sig. När jag flyttar mig runt på kartan avslöjas de delar av banan som omfattas av mitt synfält,men dessa detaljer döljs åter i dunkel när spelaren lämnat rummet. Att lyssna efter fotsteg eller smyga runt en pelare för att hålla sig ur synvinkel är verkligen nervpirrande.

Spelet kryddas ytterligare då det går att plocka upp vapen och verktyg som kan vara bra vid inbrott. Hagelgevär, armborst med sömnpilar, rökgranater, EMP-utlösare, skiftnycklar och plåster har alla olika effekter på spelandet. Men de kan inte användas obegränsat, fast antalet gånger kan utökas genom guldsamlande på banorna. Tio gula romber innebär ytterligare en användning av vapnet eller verktyget, utöver det räknas guldet mot varje banas poängtavla efter avslutad kupp.

I början känns smygande längs banorna naturligt. Jag använder mig av utklädnader och klipper strömsladdar och undviker på så sätt fiender och larmsystem. Men efter ett par banor upptäcker jag att jag i flera fall lika gärna kan springa planlöst förbi mina fiender. Det fungerar så länge vakterna inte är beväpnade med skjutvapen. Då gäller det att skärpa sig och smida planer och på så sätt undvika onödig eldväxling.