Recension: ShootMania Storm

Skjutspel med skaparmani

Spelarfokuserad utveckling är ett uppenbart ledord hos utvecklaren Nadeo. Deras lättsamma bilspel TrackMania har skördat tämligen stora framgångar de senaste åren tack vare både lättförståeliga och funktionsrika verktyg för spelarskapat innehåll. Med ShootMania Storm hoppas de göra samma sak för alla som älskar tävlingsinriktade förstapersonsskjutare.

1

Det första jag möts av när ShootMania startar upp är systemet ManiaPlanet där jag med stor frihet kan organisera, skapa och använda olika speltyper, både för ShootMania och TrackMania. Gränssnittet är inte särskilt snyggt men det är åtminstone ganska funktionellt, överskådligt och enkelt att använda.

Det märks tydligt att ShootMania på många sätt mer är ett verktyg än ett spel, då skapandet och delandet hela tiden står i centrum. Nadeo har själva skapat ett knippe spellägen av varierande kvalitet, vilka jag återkommer till, men de känns mestadels som en liten fingervisning till vad vi spelare kan skapa.

Att skapa banor och spellägen är lekande enkelt, jag väljer ibland olika miljödetaljer som jag sedan placerar ut på min tomma spelplan. Saker som att rotera, ändra storlek och liknande är nästan aldrig mer än en knapptryckning bort, vilket resulterar i ett väldigt sömlöst skapande fritt från avbrott och komplikationer.

Om jag helt vill återskapa en bana från exempelvis Halo går det att göra på relativt kort tid. Vill jag sedan gå hela vägen är det fullt möjligt att importera både egna 3d-objekt och texturer i det avancerade skaparläget.

"Gränssnittet är inte särskilt snyggt men det är åtminstone ganska funktionellt, överskådligt och enkelt att använda"

Lanseringstrailer för ShootMania Storm

Möjligheterna känns näst intill oändliga, och alla med kreativa ådror och en förkärlek för att meka har här en förträfflig sandlåda att leka i. Om du däremot är som jag och mestadels bara vill hoppa in och skjuta decimeras givetvis värdet av denna del av ShootMania Storm.

Att skapa hela banor och spellägen är glädjande nog inte det enda som går att leka med i ManiaPlanet. Det finns exempelvis inbyggda verktyg för videoinspelning för alla som gillar att skapa spelfilmer, guider och liknande. Bredden är onekligen imponerande, men vad det kommer att leda till är givetvis lite svårt att utvärdera såhär tidigt i spelets livscykel.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!