Recension: Game Dev Tycoon

Du föddes inte som ett original

Låt oss få det avklarat med en gång: Ja, Game Dev Tycoon är en ren och skär kopia av Kairosofts storsäljare Game Dev Story.

Det är nämligen svårt att inte dra paralleller till det charmiga mobilspelet som tog applikationsbutikerna med storm när det släpptes för ett par år sedan. Den japanska studion lyckades kombinera en lagom komplex simulator med mobiltelefonernas begränsade gränssnitt och har sen dess täljt guld med en lång rad liknande spel. Inte underligt att någon utomstående vill slå mynt av den framgången.

I spelets början sitter jag ensam i en källarlokal. Tiden är någon gång i mitten av åttiotalet och kan bara bygga små, små spel till PC eller Govodore G64 (ja, alla konsoler har lustiga namn, precis som i Game Dev Story). Spel för spel arbetar jag mig uppåt genom att tjäna pengar och forskningspoäng. Pengar lägger jag på spel, lokalkostnader och anställda och forskningspoängen går till att utveckla den egna tekniken från textbaserade äventyrsspel till storspel med 3D-grafik, filmiskt soundtrack och motion capture.

Game Dev Tycoon är till utseendet väldigt likt en uppförstorad version av sin inspirationskälla minus retrografiken och spelmomenten rakt igenom håller sig väldigt nära. Nu säger jag inte att kopior behöver vara av ondo. Jag har lagt ett inte helt försvarbart antal timmar på Game Dev Story och skulle mer än gärna se en mer avancerad simulator på samma ämne. Det är ju ändå något av en fantasi att få chansen att göra det ultimata drömspelet - eller kanske bara se vad som händer när man kombinerar pirater, simulatorer och action i ett och samma textäventyr. Problemet är inte att Game Dev Tycoon stjäl ett befintligt koncept, utan att det inte är ett steg framåt. Det är snarare ett steg bakåt.

Game Dev Tycoon - lanseringstrailer

"Problemet är inte att Game Dev Tycoon stjäl ett befintligt koncept, utan att det inte är ett steg framåt. Det är snarare ett steg bakåt."

Eftersom spelet är utvecklat för datorer istället för mobila enheter borde det finnas gott om plats att fördjupa simulationen, istället är allting löjligt snuttifierat. Det finns få möjligheter att styra spelutvecklingen och de val jag gör - ska vi satsa på ljud eller grafik? 3D eller 2D? Berättelse eller spelmekanik? - har ingen synlig påverkan på varken spelets betyg eller försäljningssiffror. Det finns inte ens någon feedback på vad jag gjort fel. Hur ska jag veta varför min vampyrsimulator floppade hos recensenterna när det enda betyget jag får är en femma och kommentaren "det hade kunnat vara bättre". Jo, jag tackar.

Senare under spelet finns det några få möjligheter som att ge sig in i hårdvarubranschen, jobba med distributörer eller att utbilda sina anställda på specialister inom olika områden. Återigen känns möjligheterna inte särskilt inspirerande och verkar knappt påverka slutresultatet.

Recension: Dying Light En zombiesandlåda Recension: Dying Light

Ett annat problem är att inkomsterna är extremt obalanserade; efter att bara fått ut ett fåtal spel på marknaden formligen badar jag i pengar medan forskningspoängen delas ut i snåla portioner. Det resulterar i att jag sitter med miljoner på banken - som jag inte kan använda till någonting - samtidigt som jag inte har resurser nog att låsa upp ny teknik. När den tekniska utvecklingen väl kommer måste den dessutom implementeras i min spelmotor, i praktiken betyder det här att för varenda litet framsteg jag gör måste jag utveckla en helt ny spelmotor - om det så är löjliga saker som att använda kändisar som röstskådespelare eller byta från egenproducerad till orkesterproducerad musik.

Kort sagt är Game Dev Tycoon en besvikelse. Det är lite medryckande under de första timmarna och det är till en början kul att få göra ett återbesök i spelutvecklandets förlovade land men bristen på valmöjligheter och variation förstör snabbt illusionen; inom loppet av ett par timmar sitter du där och pumpar ut spel efter spel som bara går att skilja åt på de namn du gett dem och de betyg som tillsynes slumpats fram.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Game Dev Tycoon Simon Campanello Du föddes inte som ett original 2013-05-13T12:00:00+02:00 4 10