Recension: Eador: Masters of the Broken World

Bemästra en splittrad värld

Det kan låta lite som en strategifantasts våta dröm med en blandning av övergripande strategiska moment, taktiska omgångsbaserade strider, rollspelselement och en icke-linjär berättelse. Det låter också som ett väl ambitiöst projekt för en liten oberoende utvecklare att ta sig an. Ryska Snowbird Games hade dock viss erfarenhet på området vilket både räddar och sätter krokben för Eador: Masters of the Broken World.

Föregångaren, det intressanta indiespelet Eador: Genesis släpptes egentligen redan 2009 men då enbart på ryska och dök först upp på den internationella strategikartan under förra årets sista månader. Att nästa spel släppts knappt ett halvår efter vi hörde talas om det första är med andra ord inte så konstigt.

Det som är konstigt är dock att det talas väldigt tyst om att det inte alls är "nästa" spel i serien. Eador: Masters of the Broken World är nämligen nästan en ren karbonkopia av Eador: Genesis med ny grafikmotor. All text i introduktionsuppdragen är till exempel identisk. Berättelse och spelmekanik är också samma. Att påstå att Genesis "inspirerade" Masters of the Broken World, som utvecklarna gjorde inför lanseringen, är en grov underdrift. Den som är införstådd med ursprunget eller helt ny till serien har dock ett riktigt intressant och numera riktigt snyggt spel som brottas med en del mindre problem att finna här.

Det kan låta lite som en strategifantasts våta dröm med en blandning av övergripande strategiska moment, taktiska omgångsbaserade strider, rollspelselement och en icke-linjär berättelse.

shards

De olika skärvorna som behöver fogas ihop

Eador en klassiskt fantasyvärld med allt vad det innebär av alver, magi, dvärgar och svartfolk. Världen är dock splittrad i olika skärvor som flyter omkring i världsrymden och gudalika "mästare" strider om herraväldet över dem. Tanken är att ta kontrollen över flera skärvor och därigenom bygga sig en värld att regera över. Den övergripande berättelsen i sig är kanske inte mycket att skriva hem om men den berättas med en viss dystopisk uppgivenhet som ändå ger spelvärlden en gnutta personlighet trots de slumpgenererade skärvorna.

Verktygen för kampen kommer i form av hjältar som jag använder till att leda arméer och utforska omgivningen. Varje region som jag tar över får jag sedan uppgradera för att öka resurstillgångarna. Med tillräckligt starka hjältar och enheter kan jag till slut utplåna min konkurrent helt. Hjältarna fungerar som i de liknande spelen Heroes of Might & Magic eller Kings Bounty, och jag kan dels gå upp i färdighetsnivå med dem och utrusta dem med olika trupper, magier och föremål.

Att ta över och upprusta regioner är dock bara ett steg på vägen. Jag måste nämligen ge min hjälte order att utforska en region efter jag tagit kontroll över den. Varje runda jag utforskar finns det en chans att hitta olika intressanta platser eller råka ut för speciella händelser. Till exempel hittar jag kanske ett övergivet torn med skatter att inkassera eller en gruva som trollen intagit, där jag måste besegra dem för att tillgodose mig den metall som bryts där. Det är också i dessa utforskade platser som mina hjältar och soldater får sin välbehövliga erfarenhet inför kommande strider med huvudfienden.