Recension: Donkey Kong Country Returns 3D

Wii-spelet återvänder i 3D

Donkey Kong är helt klart en av grundpelarna i Nintendos mjukvaruportfölj, om än inte i samma utsträckning som Mario och Zelda. Mitt tidigaste minne av Donkey Kong är när jag spelade Game & Watch-versionen för väldigt många år sedan. På den tiden var Jump Man (som senare blev Mario) protagonisten i spelet och ditt huvudmål var att rädda en kvinna som Donkey Kong hade kidnappat. Mycket har dock hänt sedan dess.

Donkey Kong Country Returns 3D är en nyversion till 3DS av Wii-spelet som släpptes 2010, ett spel som blev väldigt väl mottaget av både media och konsumenter. Upplägget i titeln är att ett vulkanutbrott väcker ett gäng Tiki-figurer till liv, vilket får konsekvensen att alla djur på ön du befinner dig på hypnotiseras och blir mer aggressiva - i synnerhet mot dig förstås. En intet ont anande Donkey Kong ligger och slumrar i sin hydda och vaknar upp och ser hela sin och Diddy Kongs banansamling föras bort av dessa hypnotiserade djur. Detta är självklart något de inte kommer att göra ostraffat.

Ditt äventyr för att återfinna dina stulna bananer tar dig genom åtta olika områden på ön med spännande, varierande och framför allt väldesignade miljöer som i sin tur delas upp i en rad delnivåer. Vanligtvis är nivåerna uppbyggda som traditionella plattformsbanor, men det finns även en del sektioner där du får åka i raketutrustade tunnor och i gruvvagnar. Dessa nivåer är oftast väldigt hektiska och ställer krav på din reaktionsförmåga, men de är också mycket tillfredsställande när du väl klarar dem. Problemet är att det är väldigt lätt att misslyckas på dessa banor eftersom det räcker att du träffas en gång för att dö.

"Problemet är att det är väldigt lätt att misslyckas på dessa banor eftersom det räcker att du träffas en gång för att dö"

Dags att apa sig i tre dimensioner

När det gäller det traditionella plattformandet har du lite mer felmarginal. Du har tre hjärtan som representerar antalet träffar du tål, samt ytterligare tre hjärtan om du skulle hitta Diddy Kong någonstans på vägen. Förutom att ge dig lite mer liv erbjuder även Diddy Kong möjligheten att glida en bit i luften när du hoppar tack vare ryggmonterade raketer. Detta är väldigt användbart eftersom Donkey Kong är ett av få spel som inte använder sig av dubbelhopp i dagens spelklimat. Utmaningen blir faktiskt markant högre utan Diddy Kongs assisterande raketglidande, i synnerhet när det handlar om plattformsekvenser som kräver lite mer precision.

En av fördelarna med att ha detta spel på 3DS-plattformen är att många banor har en hel del saker som händer i bakgrunden, och detta tydliggörs på ett snyggt sätt med djupkänslan som du får av 3D-skärmen. Det finns dessutom ett flertal tillfällen då du transporteras till ett område som ligger i bakgrunden av banan, och detta blir ganska effektfullt. Problem uppstår dock när du befinner dig i lite mer actionfyllda och intensiva sekvenser där det blir lite distraherande att försöka fokusera på att hålla 3DS-enheten i rätt läge för att behålla 3D-effekten.