Recension: Sanctum 2

Skjutande möter tornbyggande igen

När svenska Coffee Stain Studios släppte spelet Sanctum så var de bland de allra första med att låta spelaren själv springa omkring och delta i striderna i ett Tower Defense-spel. Konceptet mottogs med öppna armar och Sanctum blev lite av en indiefavorit för många det året, undertecknad inkluderad. I uppföljaren så har de tagit modellen ett steg längre och gett mer tyngd till det egna skjutandet.

Rent visuellt påminner Sanctum 2 väldigt mycket om det första spelet. Visserligen är grafiken rejält uppfräschad men den speciella designen är densamma. Det skiljer sig dock desto mer bakom ytan. Till att börja med väljer jag nu en av fyra olika karaktärer att spela. Alla har sina egna grundförmågor och olika standardvapen. Istället för att uppgradera vapnen som i första spelet får jag nu låsa upp fler valbara vapen och extra specialförmågor allteftersom jag stiger i rang. Efter att ha testat en del olika kombinationer av karaktärer, vapen, torn och egenskaper kan jag konstatera att det kan skilja rejält i svårighetsgrad beroende på vad jag väljer att ta med till striden.

Väl inne på en karta så börjar spelet precis som tidigare med en byggnadsfas där jag placerar ut väggar och bygger stridstorn. Det här momentet skiljer sig dock en hel del från förlagan. Mest markant är att varje karta har en maxnivå för hur många torn jag kan bygga.

pang

Ett ovanligt perspektiv i tower defence

Lucas Bucket List - A Link to the Past Lucas spelar A Link To The Past för första gången Lucas Bucket List - A Link to the Past

Vanligtvis ligger begränsningen mellan 10 och 15 torn, vilket gör det extremt viktigt vilka torn jag väljer och var jag placerar ut dem. Från början upplevde jag den här begränsningen klart hämmande i och med att fienden oftast angriper kartan från flera olika håll. Men när jag insåg att jag fick tillbaka exakt samma kostnad för ett torn om jag plockade ner det igen så blev det klart lättare. Det gav mig nämligen möjligheten att planera om försvaret för att kontra varje kommande fiendevåg.

En annan ny detalj i byggfasen skvallrar om spelets flerspelarfokus. Numera släpps nämligen resurserna som används för byggandet ner i paket som jag måste springa och hämta. När jag spelar själv så innebär det en onödig springtur, menar jag spelar med vänner så innebär det dessutom att bara en person kan bygga till försvaret mellan varven. Vanligtvis innebär det bara en mindre irritation men i och med att vissa byggfaser har en tidsbegränsning, kan värdefulla sekunder förloras på en språngmarsch som inte tillför något.