Recension: Way of the Dogg

Bow wow wow, yippie yo, yippi yay

Snoop Dogg (eller Lion, välj du) är en levande hiphop-legend, och kanske är det inte mer än rättvist att han nu tilldelats sitt egna tv-spel, Way of the Dogg. Men frågan är ifall det är rättvist mot en ikon av hans kaliber att överhuvudtaget ge sig i kast med spelet. Det är nämligen ingen hit.

Som spelare tar du dig an rollen som America Jones (AJ), som enligt spelets intro är den bästa slagskämpen i staden. Spelet drar inte ut på tiden, näst intill direkt är det dags att hämnas din flickväns död och det är där Snoop kommer in i bilden. Likt en streetsmart hiphop-version av Yoda försöker han guida dig igenom spelets handling - oftast i spelets mellansekvenser, som använder sig av samma sorts stillbilder som laddningsskärmarna i Grand Theft Auto-serien. Den grafiska stilen fungerar helt okej och ibland ser det till och med rätt coolt ut.

Slagsmålsklubben?

Spelläget är en av spelets stora svagheter. I slagsmålen slåss AJ spasmiskt mot en motståndare, samtidigt som du som spelare skall trycka olika knappkombinationer i takt med musiken. Lite som att lägga gitarrhalsen från Guitar Hero över Tekken, förutom att slagsmålen ser rent förfärliga ut. Animationerna är bristande och det ser precis likadant ut oavsett om du lyckas med knappkombinationerna eller inte. Det är först när "special-manövern" kommer som du får se om du lyckas ge din motståndare på nöten. Samtidigt är spelet inte ett slagsmålsspel utan ett musikspel. Jag önskar bara att de gjort det tydligare rent grafiskt.

Musikspel är en genre som måste vara bland de svåraste att utveckla. Det krävs rytm och melodikänsla för att rättvist plocka in musikupplevelsen i spelmoment. Way of the Dogg lyckas bitvis med detta. Ibland passar utmaningen direkt in i musiken, men allt för ofta blir det bara ett underligt mischmasch av knappar att trycka samtidigt som musiken tycks gå i loopar. När det väl fungerar kommer jag på mig själv med att sitta och instinktivt gunga huvudet i takt med musiken, men allt för ofta snor bakgrundsslagsmålet all min uppmärksamhet. Det framkallar både yrsel och aggressioner, dels för att det får mig att förlora och dels för att det är fult som stryk.

Värt att nämna är också att spelets 16 banor egentligen skulle kunna skäras ner till 8. Man möter alla fiender nästan två gånger, eller fler, och tyvärr innebär det samma slagsmålsanimationer, samma platser och samma musik. Det sänker spelglädjen rejält.

Men nu tänker du, men hallå Snoop då! Berätta mer om Snoop! Och tyvärr finns det inte så mycket att berätta. Oftast är han med i de tecknade mellansekvenserna och ger lite visdomsord, eller så slåss man mot honom, vilket är precis lika handikappat som de andra slagsmålen i spelet. Man skulle kunna tro att ett spel som sålt in sig så pass mycket med ett enda namn borde utnyttja det namnet bättre, men nej. Det är fortfarande den stela AJ som står i huvudfokuset.

Ett annat bevis på att spelutvecklarna borde satsat mer på just Snoops medverkan är den bristande ljudkvaliten. Dialogen låter som om den är inspelad med en riktigt misshandlad mikrofon, och speciellt Snoops röstinsatser distar och brusar rejält. Dock är musiken i spelet väl återgiven, som tur är.

Oavsett om man vill kalla Snoop för lejon eller hund så är det passande att spelet heter Way of the Dogg. För det är precis som en hund jag som spelare känner mig efter att ha slagit mig igenom kampanjen. En hund som tröttat ut sig själv genom att springa i cirklar efter sin egen svans. Och där någonstans landar min slutsats om Way of the Dogg. Spelet är alldeles för trasigt för att åtnjutas överhuvudtaget. Samtidigt finns det något i all smärta och all ilska som får mig att bara vilja försöka en gång till. Och en gång till.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Way of the Dogg Adam Koskelainen Bow wow wow, yippie yo, yippi yay 2013-05-29T18:55:00+02:00 4 10