Recension: Call of Juarez: Gunslinger

Langa över sarsaparillan, pardner.

Det är något speciellt med den amerikanska vilda västern. Hela tidsepoken har alltid fascinerat mig oerhört mycket och därför är det tråkigt att så pass få spel valt att skildra den tidsåldern. Titlar som Gun och framförallt Red Dead Redemption har gjort den laglösa perioden rättvisa, tillsammans med en liten spelserie vid namn Call of Juarez.

Det första spelet och dess uppföljare Bound in Blood är än idag två riktigt trevliga titlar som jag mer än gärna återvänder till. Call of Juarez: The Cartel flyttade dock serien in i nutid och var minst sagt uruselt. Därför fylls jag med glädje när Call of Juarez: Gunslinger återvänder till den tidsperiod som jag älskar mer än allt annat. Här är det sexskjutare, dynamitgubbar och tuggtobak som gäller för hela slanten.

Gunslinger inleds med att den skröplige gamle Silas Greaves kliver in på en saloon i Abilene, Kansas år 1910. Den före detta prisjägaren börjar samtala med folket inne i saloonen och när jag får ta kontroll över revolvermannen är det i återblickar av hans spännande liv. Under den drygt sex timmar långa kampanjen stöter jag på tonvis av legendariska män från vilda västern. Bröderna Dalton, Jesse och Frank James, Billy the Kid samt Butch Cassidy och The Sundance Kid. Silas Greaves stöter ihop med samtliga och alltsom oftast slutar det med skottlossning.

Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

Det är nämligen vad Call of Juarez: Gunslinger går ut på; hutlösa mängder av skjutande. Spelet är en arkadtitel i allra högsta grad och antalet kulor som avlossas skulle kunna ge hela världen en kollektiv blyförgiftning. Silas beväpnar sig med olika revolvrar, hagelgevär för strid i trånga utrymmen och andra gevär för skott på längre avstånd.

Fiender anfaller i en aldrig sinande ström och under vissa perioder når spelet sådana nivåer av intensitet att självaste Call of Duty bör känna sig utmanad. Som tur är fungerar konceptet hela vägen. Detta är en Western som inte tar sig själv på för stort allvar. Enligt Silas underhållande skröna var det han som duellerade mot Dalton-bröderna, det var han som tog kål på Old Man Clanton och det var han som satte stopp för Butch Cassidy och The Sundance Kid när de undkommit den bolivianska armén.