Recension: CastleStorm

Tower Defence möter Angry Birds

Jag gillar när spel bakar ihop olika genrer med varandra så att de blir svåra att sätta i något specifikt fack. Kanske är det också därför jag blev positivt överraskad när jag provade på Zen Studios senaste tillskott till Xbox Live Arcade. CastleStorm blandar nämligen element från helt olika genrer hej vilt.

3

Kortfattat kan man säga att spelets upplägg landar någonstans i en knasig romans där Tower Defence gått och förälskat sig i både Angry Birds och något simpelt sidskrollande slagsmålsspel på samma gång. Släng därtill in en trupp rubbade riddare, ett gäng maktgalna vikingar, ett slottbyggarverktyg och lite halvtam humor i mixen så har du själva kärnan av CastleStorm.

Som du kanske förstår blir det lätt rörigt när så många element blandas med varandra på en och samma gång, men lyckligtvis introducerar spelets kampanjläge dig inför varje ny spelmekanik på ett bra sätt i behagligt tempo. I alla fall om man bortser från det absolut första uppdraget som gjorde raka motsatsen och slängde in mig i obarmhärtig kaos som inte alls kändes särskilt rolig - sämre introduktion till ett bra spel får man leta efter.

"Sämre introduktion till ett bra spel får man leta efter"

Ungefär samtidigt som förvirringen släpper efter att ha klarat det första uppdraget utan någon som helst koll på vad som egentligen hände blir spelet plötsligt väldigt hjälpsamt, och lär mig sakta men säkert att kontrollera min ridderlige protagonist (ja, han är riddare). Denne kuf vars design påminner om någon parodisk World of Warcraft-karaktär kan skjuta pilbåge, slåss med svärd, blockera inkommande attacker med sin sköld och hoppa - allt sett i ett tvådimensionellt perspektiv från sidan på samma sätt som i klassiska plattformsspel. Den som någonsin hållit i en handkontroll lär sig förmodligen kontrollera denna karaktär snabbare än du kan säga "busenkelt".

Nästa steg i min utbildning som slottsmästare är att kontrollera en gigantisk ballist ovanpå muren till slottet där vår förkämpe bor. Med hjälp av att sikta med styrspaken i motsatt riktning mot vart jag vill skjuta och sedan trycka på A-knappen avfyrar jag alltifrån spjut, exploderande äpplen, magsjuka får och målsökande örnar mot inkommande vikingar som försöker invadera mitt nya hem. Sättet att avfyra denna ammunition påminner mycket om just Angry Birds, och ännu mer likt blir det när jag senare i spelet ska försöka rasera hela vikingafort (nej, inte skepp) med hjälp av medeltidens svar på enorma slangbellor.

Första trailern för CastleStorm

Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

Allteftersom äventyret fortlöper och jag bjuds på småroliga skämt i mellansekvenserna får jag snart även lära mig att kontrollera hela trupper av riddare. Precis som i realtidsstrategispel krävs det att jag har tillräckligt med resurser, i detta fallet mat, för att skicka ut nya soldater på krigsfältet, men när de väl har frammanats slåss de automatiskt mot vikingarna tills döden skiljer oss åt - även om du kan hjälpa dem undvika inkommande spjut genom att beordra dem ducka med ett lätt tryck på B-knappen.

Det finns givetvis en rad olika enheter att välja på såsom snabba men svaga ryttare, bågskyttar som bara är bra på långdistansstrider och riktiga muskelberg (ja, de är bokstavligt gjorda av sten) som är långsamma men sjukt starka och svåra att besegra. I slutändan gäller det att prioritera vad som är bäst att använda då de kostar olika mycket att skicka ut i strid - är det smartast med en stor trupp med svaga soldater eller en ensam men stark krigare? Kanske bör du spara ihop till en präst som bemästrar läkekonst oavsett vad du föredrar? Skulle allt gå åt pipan kan du hoppa in och slåss vid sidan av dina legosoldater, men bara en kort tid åt gången.