Recension: Zombie Tycoon 2: Brainhov's Revenge

Gillar du hjärnor?

En stönande armé av hjärndöda zombies vandrar genom en sönderfallande förort. Hispiga poliser, bredhakade soldater och stenhårda överlevnads-rednecks är det enda hindret mellan befolkningen och den hungriga horden. I detta läge gäller det att bita ihop och stålsätta sig för att... smaska i sig oskyldiga människor? Du läste inte fel, Zombie Tycoon 2 är ett spel där det gäller att kultivera de vandrande döda för att orsaka maximal förstörelse.

Ordet "Tycoon" för mina tankar till simulatorklassikerna Railroad Tycoon, Rollercoaster Tycoon och kronan bland juvelerna - Transport Tycoon Deluxe. Detta är dock inte ett Tycoon-spel på det sättet. Istället är det ett väldigt enkelt strategispel i realtid. Namnet kommer från spelets huvudperson - en skallig man i vit läkarrock, gasmask, gummihandskar och skyddsglasögon, vars namn olyckligt nog är "Tycoon".

Spelets kontroll är väldigt simpel och lättförståeligt. Fyra enheter vars attacker är knutna till de fyra knapparna på handkontrollens framsida är vad du behöver hålla koll på. En av dem är alltid kopplad till Tycoon eller hans nemesis Dr Brainohof rattandes en tungbestyckad husbil. Den spottar automatiskt ur sig odöda rekryter eller helar allierade i närheten. Två av enheterna faller in i gruppen vanligt hederligt infanteri, medan den sista är ett betydligt starkare monster. En zombiefierad björn, en hyperrabiat grävling, en gigantisk semimotoriserad mördarsnigel alternativt en hjärna i glasburk med trebenad robotkropp och energikanon är den fantasifulla och underhållande uppställningen.

"Zombie Tycoon är ett spel där det gäller att kultivera de vandrande döda för att orsaka maximal förstörelse"

1
Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

Variationen på dina två kanonmatstrupper avgörs genom deras utbildning. Om du tröttnat på den mer traditionella "hasa runt och äta hjärnor"-varianten kan du till exempel skicka dina avlidna vänner på samurajträning, boxningslektioner eller ge dem en redig ingenjörsutbildning. Det går alltid att återutbilda enheterna om du har rätt lokal tillgänglig. Enhetens "roll" avgör deras tålighet, förgörelsekapacitet eller hur bra de är på att erövra nya byggnader.

Förutom de två standardtrupperna och specialisten går det också att sätta igång ett zombieuppror där banornas alla hädangångna "civilister" vars hem du kontrollerar går bärsärk. De går dock inte att kontrollera mer än att de drar sig till dina enheter. Annars gör de faktiskt lite vad de vill men är oftast en stor hjälp, både som attackstyrka och köttmur. Upproret går att nyttja med jämna mellanrum och styrkans slagkraftighet bestäms av hur många byggnader du förfogar över.