Eurogamer.se

Recension: Grid 2

Brinnande gummi möter asfalten

Race Driver: Grid är förmodligen mitt absoluta favoritspel inom racinggenren den här generationen (tillsammans med Dirt 2 och Forza Horizon, förstås) så man kan lugnt säga att jag väntat väldigt länge på en uppföljare.

Codemasters har dock låtit mig vänta rejält. Det första Grid släpptes redan 2008 och det är först nu som vi får ta del av uppföljaren som kreativt nog blev döpt till Grid 2. Frågan är om uppföljaren bjuder på ett perfekt lopp eller om resultatet blir en klump av bränt gummi?

Grid 2 stoltserar, precis som sin föregångare, med en rad olika typer av tävlingar, gjorda för att hålla variationen på topp genom hela spelet. Det välfyllda kampanjläget försöker berätta en form av historia där en ny racingserie,World Series Racing, försöker etablera sig bland konkurrenterna. En berättarröst och diverse klipp från ESPN berättar om mina framgångar och jag tjänar pengar, låser upp bilar och får nya fans i takt med att jag vinner fler och fler tävlingar. Dessa är indelade i olika kategorier och jag får köra regelrätta race, drifting-tävlingar, race mellan kontrollpunkter och mycket annat.

Det största tillskottet i tävlingarna är något som kallas för LiveRoutes. Detta är ett system som gör att vissa lopp förändras dynamiskt samtidigt som jag kör dem. Istället för att köra fyra varv på en utvald bana kan spelet när som helst lägga om rutten, så jag kan aldrig vara helt säker på vilken kurva som kommer härnäst.

LiveRoutes skapar en nervositet och intensitet i loppen som jag saknar i andra racingspel.

atmosfaire

LiveRoutes är ett spännande koncept som även är extremt bra genomfört. Jag tvingas hålla min koncentration på en absolut toppnivå hela tiden då en felberäknad kurva snabbt kan innebära att jag förlorar chansen att nå den eftertraktade förstaplatsen. LiveRoutes skapar en nervositet och intensitet i loppen som jag saknar i andra racingspel när jag väl börjat lära mig de olika banorna.

När jag känner mig bekväm bakom ratten hoppar jag in i det omfattande flerspelarläget, där jag kan ta mig an mänskligt motstånd från världens alla hörn. Här blir konkurrensen ännu tuffare än i det redan utmanande enspelarläget, då många motspelare är både skickligare och vårdslösare än vad jag är.

I många racingspel blir det lätt tråkigt att spela online, då många motspelare nästan enbart fokuserar på att krocka sönder sina motståndare och på så vis ta sig till förstaplatsen. Detta gäller även i Grid 2, men det finns som tur är ett system som förvarnar mig om de värsta krockdårarna.

Genom en färgad symbol över motståndarnas bilar kan jag nämligen med enkelhet se vilka spelare som har större tendens att byta lack med dig och vilka som hellre håller sig på banan. Detta hjälper mer än jag trodde inledningsvis och gör det lättare för mig att hålla mig på tryggt avstånd.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!