Recension: Wonderbook: Diggs Nightcrawler

Kläck fallet med det fallande ägget

3

I sagornas värld är inte allt skalenligt

I höstas släpptes spelet Book of Spells. Oavsett om man gillade eller hatade titeln kan nog alla hålla med om att sättet man spelade det på var helt briljant. Tillsammans med spelet följde nämligen en Wonderbook med, vilket kortfattat kan beskrivas som en specialgjord sagobok för PS3. Håller man upp denna bok framför konsolens öga (videokameran) förvandlas nämligen de konstiga symbolerna i den fysiska boken till en hel sagovärld på teven.

Nu, lite mer än ett halvår senare, har det blivit dags att vända blad i underboken när den jordnära deckarmasken Diggs Nightcrawler gör entré på formatet. Wonderbook har redan från början varit tänkt att användas som en helt ny kontroll på ungefär samma sätt som Move (som även den krävs för att kunna spela), och detta är alltså andra installationen i en hel rad av kommande sagor i bokformat till PS3.

Wonderbook: Diggs Nightcrawler är något så udda som en mörk mordgåta med riktig noir-stämning riktad till små barn i sexårsåldern. Riktigt så farligt som det låter är det givetvis inte, och berättelsen är en väldigt barnvänlig deckare där majoriteten karaktärer är hämtade ur klassiska barnböcker. Bland annat får vi träffa träffsäkra figurer såsom jazzsångerskan Imsa Vimsa Spindel, de tre små konstapelgrisarna och osynlige Manne.

Berättelsen börjar med att ägget Klumpe Dumpe puttas ner från ett höghus, krossas och blir till äggröra. Självklart är det därför upp till dig och deckarmasken Diggs att gräva fram ledtrådar i form av äggskal för att kläcka fallet med vem som mördade Dumpe innan denne kommer undan - här finns med andra ord ingen tid att maska!

Hela berättelsen är oerhört charmig och den svenska översättningen är otroligt nog riktigt bra. Bortsett från något enstaka tveksamt röstskådespel och några få konstiga översättningar (säg hej till Robin Huva från Sherwoodskogen) finns det inget att klaga på. Humorn i form av roliga referenser till sagor såväl som smarta ordvitsar fungerar riktigt bra på svenska, och jag har ständigt svårt att hålla masken när Diggs fäller en lustig kommentar.

"Jag har ständigt svårt att hålla masken när Diggs fäller en lustig kommentar"

Boken är kontrollen

Det som imponerar mest i spelet är själva presentationen. Att slå upp en bok hemma på soffbordet och se hur en hel noir-osande sagovärld öppnar sig mitt framför näsan på mig gör att jag känner mig som en nyfiken sexåring på nytt, en tid då varje ny saga var hur spännande som helst. Att se hur världen påverkas av att jag vrider, viker ihop eller bara byter sida i boken är riktigt kul, och då jag till skillnad från i Book of Spells faktiskt styr allting med boken som kontroll är det underhållande att se hur utvecklarna ständigt kommit på nya sätt att interagera med denna för att lösa problem. Enda gången jag behöver röra min Movekontroll är när jag kalibrerar kameran i början av spelet.

Tyvärr är de lite mer actionfyllda spelmomenten i Wonderbook: Diggs Nightcrawler ett kapitel för sig. Å ena sidan känns det innovativt att halvt vika ihop, gnugga eller slå på boken för att hjälpa detektivmasken ta sig vidare, men å andra sidan är boken en ganska långsam och trögstyrd kontroll, och de flesta spelsekvenser är rätt mediokra och på tok för enformiga. Det är aldrig den avskalade spelmekaniken som äggar... förlåt, eggar mig att fortsätta spela, utan det är alltid det intressanta sagoberättandet som känns roligt.

Spelet är ganska kort, och det tar inte mer än två till tre timmar att ta sig igenom hela äventyret, vilket är ganska lagom för att man inte ska hinna tröttna. Jag diggar verkligen det mesta i Diggs Nightcrawler och jag hoppas att framtidens sagoböcker kommer att se ut så här, även om det som spel betraktat lämnar en del att önska. Har du barn som är runt sex, sju år i familjen eller om du redan äger en Wonderbook bör du absolut kolla in spelet. Om inte kommer däremot världen inte att gå under bara för att du missar den här titeln.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Wonderbook: Diggs Nightcrawler Kristoffer Nyrén Kläck fallet med det fallande ägget 2013-06-18T11:00:00+02:00 7 10