Recension: Hotline Miami (PS3/Vita)

Livsfarliga telefonsamtal

Hotline Miami är ett indiespel som tog PC-spelare (Se Mattias recension) med storm i slutet av förra året. Denna svenskutvecklade titel fångade spelare med otroligt finslipade spelmekaniker och sin retroinspirerade stil som påminner om de två första Grand Theft Auto-spelen dels utseendemässigt, men även när det gäller det våldsamma innehållet

ok

Den eviga frågan

Spelet börjar med att du konfronteras i ditt hem av folk som bär djurmasker som ifrågasätter dina handlingar, och för att skapa lite mer sammanhang startar detta återblickar i form av de uppdrag du spelar. Varje uppdrag börjar med att du får ett mystiskt telefonsamtal som på ett övertydligt vis försöker dölja att de anlitar dig för att avfolka en byggnad. Detta kanske får spelet att låta som ett hjärndött actionspel, men det är faktiskt väldigt långt från sanningen. Faktum är att jag ser fler likheter med ett pusselspel fast med krav på snabba reflexer.

Vid första anblicken ser Hotline Miami ut som en så kallad "twin-stick shooter", det vill säga ett skjutarspel som använder en spak för styrning av karaktären och den andra för att sikta. Det stämmer till viss del, men spelet ställer mycket högre krav på att tänka igenom scenarier innan du anfaller någon eftersom du är precis lika ömtålig som de fiender du möter. En träff är tillräckligt för att döda dig och du får börja om från början av den våning i byggnaden du är på. Detta kanske låter som något som är väldigt frustrerande i längden, men eftersom du är igång i spelet omedelbart igen utan några laddningstider eller dylikt känns det nästan aldrig som att du slösar tid. Jag upplevde det istället som ett incitament att experimentera mig fram till en lösning.

Innan du startar ett uppdrag får du välja en mask att ta på dig, och dessa masker har olika bonuseffekter. Det kan handla om att du får börja uppdraget med ett skjutvapen, tål stryk lite bättre eller min personliga favorit att hundar inte anfaller dig. Nya masker låser du upp genom att samla poäng under uppdragen och poängen beror på hur effektivt och kreativt du har ihjäl folk. Det finns en lång rad närstrids- och skjutvapen att låsa upp också, och även fall skjutvapnen är effektiva emellanåt är det rekommenderat att använda något tystare om tillfälle ges. Annars kan du snabbt bli överrumplad av vakter som hör skotten och då är omstarten ett faktum.

hurting

Filosofiska frågor angrips med kirurgisk precision

Den största oron jag hade för spelets flytt från PC till PlayStation 3 och PlayStation Vita var hur styrningen skulle fungera. Det går inte att bestrida att en mus ger betydligt bättre precision än vad en styrspak gör, men för att kompensera detta har utvecklarna gett spelaren möjligheten att låsa fast siktet på fiender. Detta är i synnerhet välkommet framåt slutet av spelet då det krävs en hel del noggrannhet och alla misstag är ödesdigra.

En annan välkommen funktion är att spelet är så kallat Cross Buy, och det gör att du får både spelet till både PS3 och PS Vita när du köper det. Utöver detta finns det även möjlighet att synkronisera dina sparfiler i molnet på ett väldigt smidigt och enkelt vis. De båda versionerna av spelet är i princip identiska till både utseende och funktion och att spela Hotline Miami när jag pendlar är ju helt klart en trevlig upplevelse. Det enda minus jag kan hitta på Vita-versionen är den tekniska begränsningen med den mindre skärmen. Det kan vara lite svårare att se detaljer och det är lite bökigare att se sig omkring i omgivningen eftersom det kräver att du använder pekskärmen. Det är dock något av en vanesak och ingenting som på något vis är avskräckande.

När spelet släpptes till PC förra året hyllades Hotline Miami för det fantastiska soundtracket som består av olika former av elektronisk musik med varierande grader av 80-talsinfluens. Jag kan bara instämma med dessa hyllningar då det gör enormt mycket för att skapa stämning och pumpar upp adrenalinet i de intensiva actionmomenten. Det är inte svårt att se inspirationskällorna som till exempel filmen Drive som också använder sig av liknande nivåer av våld och slår an samma strängar när det gäller stämning.

Hotline Miami är inte världens längsta spel, men de fyra timmarna jag fick ihop erbjuder en verkligen unik resa. Det ska tilläggas att spelet har kopiösa mängder omspelningsvärde också eftersom det finns tonvis med masker och vapen att låsa upp. Du får även ett bokstavsbetyg efter varje avslutat uppdrag och för er som är perfektionister finns det massor av timmars spelande innan ni får ihop A+ på alla banor. Om detta inte skulle vara nog finns det även topplistor där du kan jämföra dina poäng globalt eller med dina kompisar. Med allt detta i åtanke är de 70 kr som spelet kostar nästan i underkant.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Hotline Miami (PS3/Vita) Johan Lindros Livsfarliga telefonsamtal 2013-07-02T16:00:00+02:00 8 10