Recension: New Super Luigi U

It's-a me, Luigi!

Om jag skulle förklara den nya expansionen till New Super Mario Bros. U (9/10) med tre ord skulle det vara fantasifullt, fartfyllt och utmanande. När Mario är på semester och Luigi får ta över hjälterollen bjuds vi nämligen på ett väldigt annorlunda och mycket svårare plattformsäventyr, vilket garanterat kommer att välkomnas med öppna armar av fans av den gamla skolans Mario-spel.

På pappret kanske New Super Luigi U inte verkar så intressant, men med facit i hand är detta antagande så långt ifrån verkligheten man kan komma. För även om Nintendo inte har lagt till några nya banor har de totalrenoverat det 80-tal nivåer från originalspelet så enormt att Luigis resa genom Svampriket känns som ett helt nytt spel. Åtminstone om man bortser från att all grafik, musik och alla filmsekvenser är identiska med tidigare.

Trots att det alltså bara är varianter av banorna från originalspelet är ändringarna så stora att de helt ändrat fokus, och de nya bandesignerna fullständigt skriker av fantasifullhet och innovation på ett liknande sätt som de i mästerverket Super Mario Galaxy. Vad sägs exempelvis om en bana som enbart består av runda, snurrande plattformar? Eller en nivå som ständigt svajar upp och ner med skräckinjagande, köttätande växter i vardera ända? En av mina favoritbanor går ut på att glida fram i pingvindräkt hela vägen till målflaggan i ett hisnande tempo.

Luigis tolkning av banorna är betydligt kortare, intensivare och svårare än tidigare och har oftast fokus på enskilda, specifika spelelement, vilket resulterar i lika utflippad som briljant design. Men de är också utformade efter Luigis nya rörelsemönster. I denna expansion rör sig rörmokaren nämligen betydligt spralligare och hoppar lite högre än sin bror - ungefär som han gjorde i den västerländska versionen av Super Mario Bros. 2. Denna lilla detalj som gör honom lite mer svårkontrollerad resulterar i ett annorlunda sätt att spela på, och även om det tar ett tag att lära sig har jag snart riktigt kul med den nya hopptekniken och gillar att Luigi rör sig ungefär som om varje bana vore en isbana. Det blir till och med nästan lite tråkigt att gå tillbaka till den vanliga Mario-kontrollen när man väl har vant sig.

"Den nya bandesignen fullständigt skriker av fantasifullhet och innovation på ett liknande sätt som den i mästerverket Super Mario Galaxy"

En sammanfattning av vad som är nytt i expansionen

Den lite halare kontrollen lockar också till att springa snabbt genom de nya banorna, vilket även den nya tidsgränsen på samtliga banor skvallrar om att det är vad som är tänkt. Med enbart 100 sekunder på dig per bana istället för 300 som i tidigare spel finns med andra ord ingen tid att lalla runt i långsamt tempo. I stället gäller det att springa så fort som möjligt, lite som i de gamla Sonic-spelen, samtidigt som den smarta bandesignen bjuder på lagom många stopp och utmaningar för att det aldrig ska bli enformigt. Detta bidrar även till att spelet blir väldigt mycket svårare än andra delar i serien vilket jag som växt upp med de klassiska Mario-spelen uppskattar, men tycker du att New Super Mario Bros. U är svårt nog som det är kanske du ska tänka efter en gång extra innan du skaffar den här expansionen.