Recension: Marvel Heroes

Superhjältarnas massiva slagsmålsklubb

Vågen av produkter där en majoritet av spelet är helt kostnadsfritt medan vissa funktioner, utsmyckningar och annat är låst bakom betalningar sköljer över oss i en allt högre takt.

Ibland fungerar det alldeles utmärkt och det finns gott om exempel på utvecklare som tagit konceptet och skapat sig rejäla framgångar, inte minst Riot Games med sitt omåttligt populära League of Legends.

Känns gränssnittet igen?

Dessvärre finns det också gott om exempel på spel där modellen känns fullständigt malplacerad och får hela titeln att kännas onödigt komplicerad och billig. Ledsamt nog måste jag meddela att Marvel Heroes tillhör den senare kategorin. Betalningsmodellen, med sina absurda priser och konstiga saker som är låsta, är dock långt ifrån det enda problemet med spelet.

Att göra en Diablo-klon med Marvels rika karaktärsgalleri som grund låter faktiskt som en riktigt bra idé på pappret, men Gazillion Entertainment har gjort så många felsteg på vägen att slutresultat knappast är värdigt det fina grundmaterialet.

Till att börja med känns både gränssnittet och spelmekaniken som en ren karbonkopia av just Diablo, jag har en röd hälsomätare till vänster och en blå specialmätare till höger, vilket bara är början på likheterna. Detta hade givetvis varit okej om det kryddats med lite charm, egna idéer och annorlunda design i stil med exempelvis Torchlight, men dessvärre lyser just dessa saker med sin frånvaro.

Marvel Heroes - skurkarna

Jag hade verkligen önskat att utvecklarna sneglat lite mer på de senaste installationerna av just Diablo och Torchlight, som båda har fördjupat och förädlat sin "klicka för att döda"-mekanik långt förbi det jag upplever i Marvel Heroes. Det finns exempelvis inte några meningsfulla sätt att undvika skada, vilket i kombination med bristen på varierande attacker skapar ett tämligen monotont hamrande på musen.

Nästa felsteg är ett omotiverat fokus på massivt onlinespel, vilket gör alltifrån att bara försämra upplevelsen till att fullständigt förstöra den. Det är nu de oönskade effekterna av gratismodellen börjar visa sig riktigt ordentligt. Endast ett litet knippe av alla hjältar är nämligen tillgängliga för de som vill prova spelet och på så vis blir alla världar fullkomligt översvämmade av just dessa karaktärer.

Att hamra omkring med min Hulk kändes inledningsvis lite småkul, men första gången jag gjorde ett större uppdrag och banan befolkades av ett tiotal mer eller mindre identiska karaktärer dödades all form av inlevelse jag skapat.