Recension: Le Tour de France 2013

Den längsta resan

Cykeltävlingen Tour de France är en av de mest prestigefyllda idrottseventen i världen. Genom 21 etapper av varierande längd tävlar de främsta cyklisterna om att få bära den gula ledartröjan och att till slut stå som segrare. Det är en tävling fylld av imponerande prestationer, spänning och dramatik.

Spelet Le Tour de France 2013 är dock inget av det. Spelversionen av den legendariska tävlingen är istället ungefär lika underhållande som att se på när färg torkar. När spelet startar väljer jag ett lag att tävla för och jag väljer en cyklist. Därefter börjar jag trampa mig genom den franska landsbygden för att nå den slutgiltiga målgången vid Champs-Élysées i Paris.

Jag trampar, trampar och trampar under större delen av den första etappen innan jag inser att detta är allt man gör i Le Tour de France 2013. Jag håller inne den högra axelknappen för att accelerera och jag bromsar med den vänstra. En knapp används för att växla mellan tung eller lätt växel och en annan för att äta de energigivande tillbehör jag valt att plocka med mig. Ytterligare ett par knappar används för att visa olika typer av statistik så att jag hela tiden kan hålla koll på mina motståndare.

2

Utvecklarna har helt klart jobbat hårt för att göra det hela till en djup, realistisk upplevelse där det verkligen känns som att jag deltar i Tour de France. I verkligheten är detta förmodligen en upplevelse utöver det vanliga, men i spelform är det bedövande tråkigt. Sträckorna i spelet är nämligen lika långa som de är i den riktiga tävlingen, vilket innebär att en etapp kan ta mellan tre och fem timmar att genomföra.

Jag måste hela tiden hålla koll på när starka motståndare försöker rycka ifrån och det gäller att hänga med för att ha en chans att vinna. Men om jag sliter ut mig för tidigt tappar jag i slutändan och ser över 100 motståndare fara förbi mig bara kilometer före målgången. När etapperna blir för långa finns det dock en möjlighet att snabbspola genom dem och välja vart jag vill hoppa in igen.

Denna funktion kan till viss del bota den tristess som uppstår under de mer händelselösa sektionerna av varje etapp (läs: majoriteten av samtliga etapper) men samtidigt skapar den en känsla av meningslöshet. Om jag kan hoppa över stora delar av spelet utan att egentligen förlora på det så finns det inte längre någon mening med att kämpa mig genom etapperna.