Recension: Citadels

Fienden står vid porten

För lite mer än en vecka sedan dök det upp ett till synes intressant realtidsstrategispel. Citadels var namnet och det utlovade borgbyggande och strider på befästningar i samma anda som i Strongholdspelen. Att få bygga mäktiga citadell och skicka katapultförsedda arméer för att försöka inta borgar är ett koncept som tilltalar mig rejält. Jag tyckte dock det var lite märkligt att jag inte hade hört ett ord om det här spelet i förväg trots att jag slaviskt följer en mängd spelsidor.

Efter att ha spenderat ca sju timmar med spelet känns det inte längre lika märkligt att spelet inte utannonserat i förväg. Det måste nämligen vara så att någon råkat skicka iväg spelet till försäljning något år för tidigt. Idag är det i och för sig vanligt att spel släpps som "betald beta" eller "early access" som det kallas på Steam. Då brukar spelet säljas till rabatterat pris med motiveringen att man får leva med att det inte är helt klart. Citadels säljs dock för sitt förmodade fullpris på ca 350kr och är trots det i sämre skick än många alfaversioner av andra spel.

Tanken är att spelets kampanj följer Kung Arthurlegenden och en väldigt sparsam historia berättas med textskyltar mellan uppdragen. De uppdrag jag spelat följer ett gemensamt mönster. Börja med en rådhusbyggnad och några arbetare som kan bygga byggnader och samla resurser. Problemen började uppdaga sig direkt i introduktionen då jag ombads att bygga ett "hus" men bland själva byggknapparna hette den byggnaden något annat. Något annat som förvirrade mig var att rådhusbyggnaden konstant spottade ur sig nya arbetare upp till maxantalet enheter. Trots att det på menyn finns en knapp för att bygga arbetare. Varför vet jag inte.

När jag hade avklarat sidouppdragen började jag fundera på när förstärkningarna egentligen skulle komma.

Mitt hem är min borg. Bokstavligt talat.

För att ge lite extra djup går alla byggnader att uppgradera i två eller tre steg men det finns ingen information i spelet som förklarar vad uppgraderingarna innebär. Det finns egentligen ingen förklarande information om något. I rådhusbyggnadens meny finns till exempel en plus och en minusknapp där jag kan bläddra mellan 10 och 60 procent. Vad det innebär förklaras aldrig men sannolikt har det att göra med pengar eftersom det heller aldrig förklaras hur jag tjänar sådana. Eventuellt är det någon skatt men jag har inte märkt någon negativ följd av att höja till 60%.

Fuska i GTA 5 Här har du koderna för att bli bäst i San Andreas Fuska i GTA 5

Du kanske reagerade på att jag skrev "de uppdrag jag spelat" tidigare. Mycket riktigt antydde jag att jag inte spelat igenom hela spelet. Långt därifrån. Jag åkte nämligen på ett besvärligt problem redan i kampanjens tredje uppdrag. Huvudmålet var att "försvara rådhuset tills förstärkningar anlände". När jag hade avklarat sidouppdragen började jag fundera på när förstärkningarna egentligen skulle komma. Självklart fanns inte någon nedräkning. Eftersom motståndaren är oduglig lät jag spelet stå och ticka medan jag tittade på tv-serier på den andra skärmen.

En timme senare anade jag oråd och begav mig ut på internet för att leta svar på om jag missat något eller gjort något fel. Men nej, det är helt enkelt så att tredje uppdraget är trasigt och några förstärkningar kommer aldrig. Såhär lite mer än en vecka efter spelets släpptes är det fortfarande inte åtgärdat och det går inte att komma vidare i kampanjen. Som tur är finns en kampanj för motståndarsidan också. Den fungerar lite bättre men även där finns problem med uppdragen. I det ena fanns enbart ett mål och det var att inta fiendeborgen. När jag hade gjort det fick jag meddelande om att jag förlorat uppdraget. I resultatskärmen stod att jag förlorat men att jag hade klarat ett av huvuduppdragen.