Recension: Europa Universalis IV

Ett Europa för alla

Det började någorlunda bra för den finlandssvenska nationen i mitten av 1400-talet men med åren tröttnade jag på att vara en lydstat under Danmark. Efter att ha hjälpt vårt herrefolk att inta delar av Estland var det tid att ge dem en välriktad dolkstöt i ryggen och förklara oss självständiga istället. Det svenska frihetskriget började år 1474 och varade i nästan 7 år. Trots att Dannebrogen snart vajade över de småländska skogarna så fanns det hopp och styrka i de svenska leden. En numerärt underlägsen svensk här mötte den danska invasionsarméen på östgötaslätten och tack vare härförare Magnus Gladhs brutala kavalleritaktik vann Sverige en omöjlig seger.

Tack vare en lite sämre beslutsfattare (läs: mig) så tillintetgjordes snart den vinsten. Berusad av segerns sötma skickade jag den hårt sargade armén på jakt efter den flyende danska hären. Jag missade helt att den norska stridsstyrkan närmade sig från väst. Strax därpå försärkte norrmännen den danska truppen i södra Småland och de redan utmattade svenska soldaterna hade ingen chans. Slaget blev kort men blodigt och de efterföljande åren blev en desperat kamp där Sverige försökte anlita tillräckligt mycket legosoldater för att hålla fienden ifrån Stockholm. Nästan sex år efter slaget om Östergötland gick Danmark till slut med på att sluta fred. Kravet blev att jag accepterade min status som lydstat och gav upp alla anspråk jag hade på Skåne, Blekinge och Halland. Kvar återstod en utmärglad och djupt skuldsatt nation.

Fortfarande efter mer än 35 spelade timmar så känns det som jag skrapar på ytan av allt som finns att göra.

I ett vanligt strategispel hade jag antagligen gett upp vid det här laget men precis som Crusader Kings II visat så har Paradox Development Studio hittat ett nästan unikt recept på hur spelaren kan misslyckas fatalt och ändå ha roligt. Europa Universalis IV omfattning gör att jag måste se mitt ledande av nationen mer som att försöka lotsa ett stort skepp än som att följa en välplanerad och exekverad strategi. Mycket kan ju hända på de nästan 400 åren mellan 1444 och 1821 och allt kan inte förutses. Att utvecklarna vill att vi provar på att ta lite motgångar märks tydligt på att de lagt till ett "ironman"-läge som tvingar mig att klara mig med enbart autospar. Det är också enbart i detta läge som spelets Steam-framgångar låses upp.

När jag först satte mig med EU4 följde jag dock introduktionens tips och började spela Kastilien. Med ett lite lättare utgångsläge än Sverige hade så gick det också lite lättare att utforska olika möjligheter. För möjligheter finns det många i det här spelet. Jag ockuperade länder, fjäskade för påven och fick till ett korståg mot Marocko, utforskade den nya världen, konverterade religiösa utbrytare och skapade nationen Spanien tillsammans med Aragonerna. Och det var bara på de första 150 åren.

Fortfarande efter mer än 35 spelade timmar så känns det som jag skrapar på ytan av allt som finns att göra. Och jag försöker fortfarande förstå hur vissa saker hänger ihop. Den som är bekant med serien vet att spelsystemens interna relationer kan vara en snårskog att reda ut men här i den fjärde delen blir det tydligt att Paradox verkligen har lagt energi på att göra det lättare att komma igång.

Introduktionen lotsar mig igenom det allra viktigaste. Men även om introduktionen är bättre än den varit hittills i Paradoxspelens historia så är det alla små hjälpsamma inslag i gränssnittet som gläder mig mest. I EU3 fanns inte mycket hjälp att få om det till exempel blev rebelluppror. Vad påverkade rebellrisken? Vad kan jag göra åt rebellerna? Här i EU4 kan jag bara öppna stabilitetsfliken, välja de rebeller jag är mest besvärad av och klicka på knappen "Hantera dom!" och direkt få upp olika alternativ på åtgärder. Överallt i gränssnittet finns den här typen av tydliga hjälpfunktioner och även om någon säkert får för sig att kalla det för fördummande så kunde jag inte vara nöjdare över att tröskeln sänkts rejält för nya spelare.