Eurogamer.se

Recension: Killzone: Mercenary

En Vital förstapersonsskjutare

"Vad PlayStation Vita behöver är en bra förstapersonsskjutare".

Det är vad många säger och det är möjligt att det stämmer. Det är den diskutabelt största genren i dagens spelklimat och en bra titel kan, om än inte helt på egen hand, hjälpa en konsol att nå oanade höjder.

Vitan har hittills fått nöja sig med Resistance: Burning Skies (7/10) som förvisso är ett bra spel, men som saknar den fingertoppskänsla som genrens giganter har, samt Call of Duty: Black Ops Declassified (2/10), en avart vars blotta existens är ett hån mot både Call of Duty och spelare i allmänhet.

Det står dock klart att Vita är en konsol som är mer än kapabel till att hantera förstapersonsskjutare och nu är det dags för Guerilla Cambridge att visa hur det hela ska gå till. Välkommen in på slagfältet !

Trailer för Killzone: Mercenary

Arran Danner är en hänsynslös, hårdnackad legosoldat i kriget mellan mänskliga ISA och de hotfulla Helghast-trupperna. Danner har dock inga skrupler gällande vilken sida han slåss för utan han går dit bossen Benoit pekar och Benoit pekar alltid mot högstbjudande. Mercenary börjar på planeten Vekta och styr sedan kosan mot självaste Helghan, planeten som går i fyra nyanser av brunt.

Killzone: Mercenary innehåller nio kampanjuppdrag som alla klockar in på ungefär en halvtimme i längd. Det kan låta som en väldigt kort kampanj, men med tanke på den höga svårighetsgraden så tar det oftast betydligt längre tid att klara banorna. Det finns dessutom ett narrativ som följer Danner genom kampanjen, men denna handling känns snarare som en eftertanke och är rent ut sagt bedövande tråkig.

Utan att avslöja för mycket hamnar karaktären i samma fack som irriterande barnskådespelare.

1

Kom igen Danner, vi bryr oss inte om vad du pysslar med vi vill bara se ordentlig action!

Ungefär halvvägs genom kampanjen introduceras även en karaktär som är av yttersta vikt för spelets handling. Utan att avslöja för mycket hamnar karaktären i samma fack som irriterande barnskådespelare i filmer. Detta nytillskott gör den redan klichéfyllda handlingen ännu värre och får mig att sucka av besvikelse.

Tur är då att själva spelmekaniken är betydligt mer underhållande. Killzone: Mercenary känns ofta precis lika bra som en påkostad förstapersonsskjutare till stationära konsoler och Guerilla Cambridge har gjort ett riktigt bra jobb med att anpassa kontrollen till den bärbara enheten. Användandet av den tryckkänsliga skärmen är också föredömligt sparsmakat och nästan helt frivilligt, så när som på några punkter.

Själva skjutandet känns bekant från tidigare delar i serien men ett intressant tillägg har gjorts i och med den svarta marknaden. Här kan jag spendera mina surt förvärvade kontanter på nya vapen, skyddsvästar och annat som kan hjälpa mig på vägen mot ännu större rikedomar.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!