Recension: Diablo 3

Diaboliskt i kubik

Diablo-serien är möjligtvis en av de spelserier som tagit upp mest av min tid, förstås med World of Warcraft som konkurrent. I synnerhet Diablo 2 och dess expansion Lord of Destruction var ett spel som jag kunde lägga ner gränslöst mycket tid på i perioder och som jag till synes inte kunde tröttna på. När Diablo 3 släpptes till PC och Mac förra året var förväntan skyhög från min sida, och även om spelet snubblade lite ur startblocken med en något komplicerad lansering var det ändå tillräckligt bra för att sysselsätta mig i ett 50-tal timmar.

Drygt ett år senare är det dags för lanseringen på Xbox 360 och PlayStation 3 och mycket har hänt sedan Diablo 3 släpptes på PC och Mac (8/10). Balanseringar av färdigheter och fiender har gjort spelet till en mer välrundad produkt och ni som inte har haft möjlighet att spela Diablo 3 innan kommer helt klart att få en mer angenäm upplevelse eftersom alla förändringar som gjorts i datorversionen även är applicerade i konsolversionen.

Upplägget i spelet är att Sanctuary ännu en gång är i fara och ondska lurar runt hörnet. Deckard Cain som är den sista levande medlemmen i brödraskapet Horadrim anar oråd och ser tecken av att helvetets styrkor är på väg att invadera ännu en gång. Det visar sig att Cain är på rätt väg i sitt tänkande, men innan han hinner göra något åt det slår en himlakropp ner i kyrkan där han gör sina efterforskningar och han försvinner ner i kratern. Detta nedslag drar till sig mycket uppmärksamhet då en samling hjältar börjar bege sig mot New Tristram för att göra sin plikt i kampen mot ondskan.

Kameran är lite mer inzoomad och intim i konsolversionen

Du är förstås en av dessa hjältar och klassvalen är fortfarande desamma som i datorversionen, närmare bestämt Barbarian, Monk, Demon Hunter, Wizard och Witch Doctor. Var och en av dessa klasser har en uppsjö av olika färdigheter som är unika för varje karaktär och det finns verkligen något för alla spelartyper. Känner du för att hålla avståndet i dina strider och spela taktiskt? Då kanske Demon Hunter är din typ av karaktär. Är du ute efter att kunna se dina fiender i ögonen innan du klyver dem borde Barbarian passa dig bättre.

Den största utmaningen i att porta ett datorspel till konsol är ju hur själva styrningen ska överföras från mus och tangentbord till en handkontroll och ändå få den att kännas naturlig. Här har Blizzard gjort ett mer eller mindre felfritt jobb. Till skillnad från datorversionen har du en direktstyrning av karaktären istället för att peka vart du ska gå, och de har även infört en God of War-liknande rullningsmanöver som du aktiverar med den högra analogspaken. Faktum är att denna rullningsfunktion är ett lysande tillägg som jag gärna sett att de inför i datorversionen också.