Recension: Farming Simulator 2013

En smärtsamt realistisk skildring av bondelivet

Simulatorer kräver nästan per definition en hög nivå av insatthet i vad som simuleras för att spelaren ska kunna uppskatta spelet. Jag är själv relativt okunnig i vad dagens bondeliv innebär, därför blev jag förvånad över hur snabbt jag greppade det relativt enkla upplägget i Farming Simulator 2013.

Det finns mängder av variabler som bondewannabes kan ge sig in på och påverka. Men upplägget är ändå mer eller mindre ett cirkelarbete kring att plöja, så, skörda, sälja och sen börja om.

Problemet med Farming Simulator är att utvecklarna insisterat på att simulera även de mindre glamorösa delarna av bondelivet. Som att puttra runt i en traktor i 15 km/h för att förflytta sig mellan fält, ladugårdar och marknader. Transportsträckorna blir lite roligare när jag ignorerar vägar och börjar köra över den kringliggande terrängen med traktorn, men tyvärr är spelet fullt förståeligt inte gjort för sådana utflykter.

Resultatet blir att jag mer än ofta fastnar på terrängen och är tvungen att teleportera traktorn tillbaka till gården (bönder är tydligen väldigt högteknologiska /reds.anm.). Hade funktionen att teleportera traktorn var som helst på banan existerat hade spelet varit betydligt mer uthärdligt, transportsträckorna är verkligen outhärdligt trista.

"Det finns ingen anledning att köra mellan olika nyckelplatser annat än att simulera hur tråkigt det är att köra traktor på landsväg".

Roligare är att bearbeta fälten. Det är verkligen Farming Simulators bästa stunder. Det är kul att försöka hitta den bästa körstilen för att snabbast och mest effektivt täcka åkrarna. Det går också att hyra hjälp vilket i princip betyder att dina maskiner går på autopilot till dess att arbetet är klart, bensintanken är tom eller skördetröskan full.

Jag har riktigt roligt under min första skördecykel. Det är kul att ploga, så, gödsla, skörda, sälja säden, samla halm till balar och sedan sälja balarna. Känslan av att se pengarna rulla in efter en lyckad cykel är riktigt tillfredsställande. Tyvärr är det bara roligt ett par gånger, innan jag inser att det kommer att vara samma sak om och om och om och om igen. Precis som på riktigt alltså.

Min kunskap kring traktorer och andra maskiner som krävs för ett lyckat arbete på åkrarna är rätt begränsad. Jag blev ändå imponerad av hur många olika typer av fordon och tillbehör som finns i Farming Simulator. Men spelet är tyvärr inte speciellt bra på att förklara skillnaden mellan olika maskiner; vilka tillbehör som kräver motvikt för att inte tippa över, vad vinner jag egentligen på att uppgradera från en traktortyp till en annan och så vidare.

Farming Simulator är alltså inte särskilt välkomnande för nybörjare. De få hjälpsegment som finns hjälper lite, men inte tillräckligt långt. Riktigt bra spel ger exponentiellt mer tillbaka ju mer spelaren investerar i form av tid och hängivenhet. Den här bondesimulatorn ger ironiskt nog väldigt små skördar till en början och tröskeln från nyfiken nybörjare till återkommande medelmåtta känns enormt hög.

"Flera gånger får jag GTA-spatt av monotonin och försöker köra över fotgängare med skördetröskan".

1

Här sitter Anton i skördetröskan och fantiserar om att köra över folk på gatan - och så säger de att det är GTA som gör folk våldsamma?

Det hjälper inte att spelet är fantastiskt fult. Allt är fyrkantigt och banorna som är alldeles för stora för traktorernas maxhastighet är totalt oinbjudande för utforskning. Det finns egentligen ingen anledning att köra mellan kartans olika nyckelplatser annat än att simulera hur tråkigt det är att köra traktor på landsväg.

Flera gånger får jag Grand Theft Auto-spatt av monotonin och försöker köra över fotgängare med min blå skördetröska, vilket är lika barnsligt som meningslöst då spelets invånare enbart är grafik och helt befriade från både artificiell intelligens och fysisk form.

Det känns som att det här spelet egentligen skulle kunna utförts helt i tabellform. All grafik och alla menyer är så oattraktiva att jag nästan skulle föredragit det. Utöver själva plöjandet, där det som sagt finns en poäng i att försöka bli bättre, kräver inget annat skicklighet med handkontrollen - så varför inte bara göra om allt till ett peka och klicka-spel?

Farming Simulator 2013 tar själva simulerandet av ett bondeliv lite för långt. Det finns flera element som hade kunnat förkortats eller förenklats för en mer spelbart om än något mindre korrekt simulation. Jag vill inte behöva arbeta när jag spelar spel på min fritid, och om det är slit och nötande som krävs vill jag i alla fall bli distraherad eller underhållen under tiden.

5 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Farming Simulator 2013 Anton Bjurvald En smärtsamt realistisk skildring av bondelivet 2013-09-27T11:00:00+02:00 5 10