Recension: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Likt fågel fenix reser sig FF14 ur sin egen aska.

Som en komplett nybörjare till spelgenren MMO-rollspel, Massively Multiplayer Online, är det lite svårt att veta i vilken ände jag ska börja nysta i för att förklara Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Det var också med lite blandade känslor jag tackade jag till att recensera det. Jag har ju alltid föredragit att spela dessa Square-sagor i egen takt och känna mig som storyns otvetydiga hjälte. Att dela det epitetet med andra spelare, samt vara beroende av deras inverkan på mitt spelande, är något som alltid tagit emot.

Men friskt vågat, hälften vunnet heter det ju. Jag startade upp spelet och började skapa min karaktär. Med fem grundraser (två olika variationer inom raserna) och åtta olika klasser är det lätt att bli lite överväldigad - det är rätt mycket att sätta sig in i och att råka ha valt fel klass ett par timmar in känns inte frestande.

Jag får rätt många alternativ när det gäller att skapa min karaktär - fem olika raser med två varianter per ras - däribland Hyur ("människa"), Elezen ("alv") och de kattlika Miqo'te. Alla raserna kommer med sina för- och nackdelar, så beroende på vilket arbete som är det jag primärt tänkt sikta på krävs det lite tänkande här. Eventuella fördelar i början av spelet jämnar dock ut sig så småningom, så "fel" ras för "fel" yrke har inga direkt långsiktiga konsekvenser egentligen.

chocobooo

Chocobos? Chocobos! Ja, dessa går att få tag på som spelare.

De huvudsakliga sysselsättningarna är i sin tur indelade i två olika skolor - handens respektive magins discipliner. Det är ungefär vad det låter som - handen erbjuder yrken som bågskytt, gladiator, lanskrigare, pugilist och marauder. Magin är i sin tur indelad i tre olika skolor - conjuring, thaumaturge och arcanist. Alla har sina egna spelstilar, magi och för/nackdelar.

Men nu är det inte riktigt så enkelt. Det finns två andra discipliner, primärt för att bygga och kultivera varor. En bit in i spelet får jag nämligen möjligheten att fritt byta jobb genom att besöka andra yrkesgillen. Då får jag även tillgång till de mer hantverksinriktade - guldsmed, vapensmed, vävare eller fiskare som exempel. Allt i allt finns det nitton olika jobb, alla med sina egna små kedjor av uppdrag, nivåer att samla på sig och saker att utföra.

Valet av yrke bestämmer dock mer än vad man helst vill vara bra på i början av spelet. De olika yrkens gillen är nämligen placerade i olika geografiska regioner. En gladiator börjar inte i samma stad som en conjurer, eller ens i närheten av var marauders startar.

Nåväl. Med min karaktär skapad (motsvarigheten till en mörkeralv och gladiator) är jag redo att ta de första stegen ut i världen Eorzea. Och det första som slår mig är ett meddelande om att världen just nu är full och att jag är placerad i kö och ombeds vänta en liten stund. Det var ett intressant första intryck.