Recension: The Legend of Zelda: Wind Waker HD

Link seglar iväg från en säker hamn

Det är något speciellt med de stora, öppna haven. Det stora blå döljer fler hemligheter än någon människa någonsin kan hitta. Världshaven har under århundraden varit en ständig katalysator för den mänskliga nyfikenheten, vilket är lätt att förstå. Sedan vår planet kartlagts ordentligt är det dock inte lika lätt att finna samma känsla av upptäckarglädje ute på det öppna vattnet. Som tur är finns The Legend of Zelda: The Wind Waker HD som ett fullgott substitut.

Originalspelet släpptes till Gamecube för hela tio år sedan och då handlade det mesta snacket om den anime-liknande stilen som spelet begåvats med. Många älskade förändringen, ännu fler verkade hata den. Men i slutändan verkade de flesta vara överens om att Wind Waker är ett fantastiskt Zelda-spel. Detta har inte förändrats i och med denna nya version.

Men om du är en av de som missade spelet när det släpptes kommer här en kort summering av vad det hela går ut på. Link (eller vad du väljer att döpa honom till) bor på Outset Island tillsammans med sin lillasyster Arryl och mormor. Livet på den lilla ön är lugnt och fridfullt, fram till Links födelsedag. Då kidnappas nämligen Arryl av en gigantisk fågel och Link måste slå sig ihop med ett gäng pirater för att rädda henne.

Det som gör att Wind Waker sticker ut är dock naturligtvis själva spelvärlden.

evul-link

Mitt namn är Link. Bara Link.

Vad som sedan följer är ett långt, spännande äventyr på det stora blå havet. I traditionell Zelda-anda måste tempel besökas, bossar besegras och föremål hittas innan det är dags att göra upp med ondskan en gång för alla. Det som gör att Wind Waker sticker ut är dock naturligtvis själva spelvärlden. Där tidigare spel i serien oftast hållit sig på torra land utspelas en stor del av Wind Waker ute på vattnet. Tillsammans med båten The King of Red Lions kan Link fritt utforska hela havet när som helst och hitta sjunkna skatter eller andra hemligheter.

Det finns även ett stort antal öar utspridda på kartan och även om du kan gå i land på de flesta med en gång kräver många av dem att du återkommer med ett eller flera hjälpmedel för att kunna utforska dem ordentligt. Detta upplägg hjälper till att hålla nyfikenheten och utforskarlusten vid liv genom hela spelet, då det är en härlig känsla att få ett nytt föremål som jag vet ger tillträde till en ny del på en ö.

Spelets tempel tillhör också bland de bästa i seriens historia och innehåller mängder av smarta pussel som utnyttjar Links olika föremål på spännande och nyskapande sätt.