Recension: Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers

Nygammalt utan folkdans och Bosse Larsson

Det är sannerligen inte lätt att hålla koll på Shin Megami Tensei-serien. De japanska rollspelen från Atlus har i över 20 år ynglat av sig i en rad olika serier med vitt skilda teman och varierande spelmekanik. På senare tid har serien börjat hitta ut ordentligt och nå fram till spelare som vanligtvis inte är mycket för japanska rollspel, framförallt på den bärbara marknaden. Shin Megami Tensei IV finns i stora delar av världen ute till Nintendo 3DS, detsamma gäller Devil Survivor: Overclocked och PlayStation Vita har begåvats med det underbara Persona 4: Golden (10/10).

Nu kommer ännu en del av serien till 3DS och precis som i flera av tidigare nämnda fall rör det sig om en nyversion av ett tidigare släppt spel. Devil Summoner - Soul Hackers släpptes ursprungligen till Sega Saturn år 1997 och nådde PlayStation två år senare. Nu har spelet putsats till och släppts utanför Japan för första gången.

1

Gänget är samlat

Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers erbjuder inte bara en av årets längsta speltitlar, utan även en nostalgitripp till japanska rollspel från det glada 90-talet. Grafiskt sett har inte mycket hänt på 16 år och att navigera genom spelets miljöer i klassiskt förstapersonsperspektiv känns faktiskt lite mossigt, om än fängslande. Handlingen utspelas i Amami City; världens första helt uppkopplade stad.

"Spelet är inte lika lätt att ta till sig som Persona 4 Golden, men det kan under vissa stunder kännas nästan lika belönande."

Inuti det omspännande nätverket i staden finns Paradigm X, en virtuell 3D-stad som kontrolleras av Argon Company och som styrs av invånarna i Amami City. Det är på dessa två platser som spelets handling presenteras. I rollen som en ung hacker får jag genom inte helt ärliga metoder tillgång till beta-versionen av Paradigm X, något som snart visar sig få enorma konsekvenser.

Spelsekvenser från Devil Summoner: Soul Hackers

Tillsammans med mina vänner i hackergruppen Spookies måste jag snart kämpa mot ondskefulla demoner som hotar att stjäla människors själar. Detta görs genom att antingen slåss mot demonerna eller helt enkelt föra en dialog med dem för att få dem över på min sida eller i alla fall att lämna mig ifred.

Själva stridandet är bekant för de som testat Shin Megami Tensei-titlar tidigare. Olika demoner har olika styrkor och svagheter, vilket ger en känsla av sten-sax-påse, men på en betydligt djupare nivå. Demoner kan också slås ihop för att skapa nya, ännu starkare slagskämpar och det hela påminner om en mörkare version av Pokémon. Men det är rekryteringen av demoner som jag själv finner mest intressant.