Recension: Inazuma Eleven 3

Hat trick eller utvisning?

Att Inazuma Eleven-spelen har nått den västerländska marknaden är egentligen oerhört förvånande. Serien är en unik hybrid mellan spelgenrer och erbjuder lika delar japanskt rollspel och fotbollssimulator. Det är en minst sagt snäv genre som kanske är lite svårsmält för icke-japanska spelare. Men nu har den tredje delen i serien gjort sig redo för avspark på våra breddgrader och frågan är om det är värt att ge sig in i matchen eller om du ska hålla dig på avbytarbänken?

Det skall sägas direkt att om du inte har spelat de två föregångarna till Nintendo DS kan det vara svårt att hänga med i spelets handling. Jag blir fullkomligt överöst med referenser till de tidigare delarna och karaktärer från dessa har bytt sida och blivit allierade eller motståndare och vissa händelser är som gjorda för att skapa starka reaktioner. Dessa uteblir dock oftast eftersom jag inte upplevt de två första spelen.

Jag visste inte att chefredaktör Jonas var med i spelet.

Men trägen vinner och efter ett par timmar börjar bilden sakta klarna för mig. Spelet gör nämligen ett bra jobb med att fylla i luckorna för nya spelare och snart känner jag att jag faktiskt har ganska bra koll på vad som har hänt huvudkaraktären Mark Evans och hans vänner tidigare. Och tur är väl det, då gänget står för sin största utmaning någonsin, nämligen världsmästerskapen i fotboll.

Som jag nämnt tidigare är Inazuma Eleven en blandning mellan japanskt rollspel och fotboll, vilket faktiskt inte är så tokigt som det kanske låter. Rollspelsdelen är ganska traditionell då jag springer runt i olika miljöer med mina karaktärer och samlar föremål, hjälper folk och deltar i kortare strider. Dessa strider manifesteras i form av korta fotbollsmatcher med olika mål. Oftast handlar det om att göra det första målet, men ibland dyker det upp andra mål som att till exempel bara lyckas vinna bollen från motståndarlaget.

Dessa matcher kan dyka upp i princip när som helst och hjälper till att uppgradera mina karaktärer till nya nivåer. Den andra stora delen av spelet är de riktiga fotbollsmatcherna. I dessa möter jag olika lag från hela världen och det gäller att vinna, för om jag förlorar är det Game Over och jag måste försöka igen.

Eftersom det är ett japanskt spel så rör det sig naturligtvis inte om traditionella fotbollsmatcher i stil med Fifa-serien. Nej, här kan karaktärerna genomföra en lång rad specialattacker och fintar som kan vara väldigt svåra att stoppa. Dessa rörelser kostar dock olika stora mängder poäng, så det gäller att hushålla så mycket som möjligt för när poängen väl är slut är det lätt att bli överkörd av motståndarna.