Eurogamer.se

Recension: F1 2013

En fartdåres bekännelser

Formel 1-cirkusen är något av det största och mest prestigefyllda du kan delta i inom motorsporten. Förarna är elitens elit, något som krävs för att hantera dessa landraketer som även under optimala förhållanden är kopiöst svårtämjda bestar. Codemasters har i flera år erbjudit verklighetstrogna simulationer av Formel 1 men har samtidigt haft en ganska hög ingångströskel. I F1 2013 möter de denna tröskel med en förarskola som, utöver den grundläggande styrningen, även lär dig optimal kurvtagning, konservering av bränsle och hur du ska köra för att slita så lite som möjligt på däcken.

Som i många racingspel är kurvtagning en av de absolut viktigaste punkterna och med tanke på de fartmonster du kör i Formel 1 gör en missad kurva att du tappar massor av värdefull tid. När du väl halkar efter är det svårt att ta igen tid utan att börja ta risker. Riskfyllt körande leder dels till mindre felmarginal dels till att du riskerar mer hjulspinn när du kommer ur en kurva - och detta leder i sin tur till att däcken inte håller lika länge som önskat. Låter det som det finns mycket att tänka på? Absolut, men lyckligtvis finns det tillräckligt mycket hjälpmedel för att göra resan relativt förlåtande för de flesta.

Till din hjälp finns en bromsassistent med flera olika nivåer av hjälp beroende på hur mycket du vill att den ska ingripa vid dina inbromsningar. Du har även tillgång till sedvanliga ABS-bromsar, antispinnsystem och en hjälplinje som visar din optimala körväg. Personligen upplevde jag att den fulla bromsassistenten var ett hinder då den ofta tvärnitade bilen så fort du närmade dig en kurva och inte var exakt på den optimala linjen. När jag ställde ner känsligheten fick jag ett betydligt bättre flyt i körningen, bortsett från vid de tillfällen jag istället lyckades bli ett frimärke i väggen på grund av en missad inbromsning. Dessa missar handlar dock mer om att jag behöver lära mig banan bättre.

"Mycket att tänka på? Absolut, men lyckligtvis finns det tillräckligt mycket hjälpmedel för att göra resan relativt förlåtande".

I F1 2013 får du möjlighet att bränna gummi på samtliga 19 banor som finns med i den aktuella tävlingssäsongen och det finns en hel rad olika sätt att göra det på. Till att börja med kan du köra enstaka Grand Prix-tävlingar på valfri bana med valfri bil, och i detta läge kan du dessutom välja olika nivåer av realism. Du kan till exempel välja att köra en full tävlingshelg med träningspass, två kvalificeringsrundor och slutligen själva loppet i fullängd, men om du är sugen på en snabbare upplevelse kan du välja att gå direkt till loppet och enbart köra tre varv.

Är du ute efter något djupare finns det två olika karriärlägen att välja mellan. Season Challenge ger dig möjligheten att spela en relativt snabb säsong där du först får köra ett kvalificeringsvarv för att placera dig till det slutliga loppet som i sin tur är begränsat till fem varv. Du kan dessutom välja en rival som du har en inbördes tävling mot, och om du vinner över din rival två gånger kommer du att få ett kontraktserbjudande från din motståndares lag. På så vis kan du röra dig uppåt till ett bättre lag som har större förutsättningar att vinna säsongen.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!