Eurogamer.se

Recension: Sonic Lost World

Sonic springer snabbt i en förlorad värld

Hur många gånger har vi inte fått se ett nytt Sonic-spel och tänkt att "den här gången blir det bra"? Och hur många gånger har vi inte byggt upp våra förväntningar bara för att bli extremt besvikna av slutprodukten? Personligen vågar jag inte räkna antalet gånger, men likväl har jag funnit mig själv i exakt samma situation än en gång.

När Sonic Lost World visades upp till Wii U för första gången tyckte jag nämligen att det såg riktigt bra ut. Sega har tydligt inspirerats av Super Mario Galaxy och visade upp nivåer som trotsade tyngdlagen och bjöd på färgstarka, varierande miljöer. Dessutom gick det fort, riktigt fort. På förhand såg Sonic Lost World att kunna bli det Sonic-spel som många av oss drömt om så länge.

Så blev det inte.

Sonic Lost World har mängder av intressanta idéer, men klarar tyvärr inte att förverkliga dem på ett tillfredsställande sätt. Det är en kul idé att ha nivåer som är cylinder- eller klotformade, men när Sonic rusar genom dessa blir det snabbt förvirrande och jag känner mig disorienterad, vilket är en dödssynd i ett Sonic-spel. Jag kan visserligen sänka farten för att utforska ordentligt, men det tar bort hela grejen med Sonic.

2013/articles//a/1/6/2/6/2/7/4/eurogamer-jt3fv9.jpg

Inspirationen från Super Mario Galaxy är mer eller mindre uppenbar

Dessutom är kontrollen hopplöst oprecis, så när jag sänker farten känns det som att kontrollera en långtradare snarare än en snabb, blå igelkott. Vid högre hastigheter blir det inte bättre, då jag gång på gång missar enkla hopp eller träffas av fiender, helt på grund av brister i kontrollschemat.

Detta är synd, då de nya miljöerna är både väldesignade och intressanta. Ena studen rusar jag genom ett härligt strandparadis bara för att i nästa sekund fara fram genom en värld byggd av gigantiska godissnören. Kreativiteten verkar ha gått på högvarv hemma hos utvecklarna och det märks i det färdiga spelet.

Faktum är att utvecklarna verkar ha velat trycka in på tok för mycket i spelet. Flera av nivåerna är nämligen oerhört långa. De är faktiskt så långa att jag mer ofta än sällan hinner tröttna på dem, trots att de är välbyggda, roliga och fyllda av hemligheter. Jag är inte den som tackar nej till ett välfyllt spel, men utvecklarna hade kunnat skala ner ett par sekvenser på varje nivå för att göra upplevelsen tätare och mer underhållande.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!