Recension: Call of Duty: Ghosts

Vi har spelat PlayStation 4-versionen!

Hur kan spelserien Call of Duty år efter år lyckas leverera både kvalitet och ofattbara mängder sålda exemplar? Jo, genom att ösa pengar på utvecklingen och extravaganta saker som i princip garanterar stor publicitet för de populära krigsspelen. Jag vågar inte ens tänka på exakt hur budgeten ser ut för att låta Eminem skapa temalåten, släppa påkostade utgåvor och naturligtvis betala hundratals medarbetare som jobbar i flera år med att säkerställa allt som förknippas med Call of Duty.

1

Din bästa vän på slagfältet

Hög bildskärmsuppdatering kombinerat med tajta och kaotiska kartor har alltid varit den vinnande kombinationen, men grafiken har alltid fått lida hårt på grund av dessa krav. I och med släppet av PlayStation 4-versionen får jag och alla andra äntligen testa hur det ser ut i full högupplöst grafik utan att behöva tumma på tidigare närmare regler.

Att förvänta sig ren grafisk magi vid början av en ny konsolcykel är helt klart i princip omöjligt, och så gäller även detta fall. När jag jämför mellan PlayStation 3 och PlayStation 4-versionerna är det en enorm skillnad, vilket känns rimligt med tanke på att PS4-varianten stoltserar med äkta 1080p - något som endast PC-versionen kan matcha. Men om jag sätter det bredvid Killzone: Shadow Fall, en annan lanseringstitel, har Call of Duty: Ghosts mycket att bli bättre på trots att specifikationen är identiska. Ifall du ändå är ute efter just detta finns det inga tvivel att PS4-versionen är den bästa som du kan få på konsol.

"Att förvänta sig ren grafisk magi vid början av en ny konsolcykel är helt klart i princip omöjligt, och så gäller även detta fall."

För varför skulle du inte specifikt vara ute efter årets upplaga av Call of Duty? Under flera års tid har flerspelarläget sitt eget unika drag som ingen har lyckats att matcha. Glöm långsamma fordon, långa sträckor att springa innan du ens skymtar en fiende, utan här är det konstant action som gäller.

När du dör, för det är extremt svårt att inte göra det, kan du precis som tidigare återuppstå på en annan plats bara någon hundradel genom ett knapptryck. På så sätt kan du aldrig bli uttråkad av att det händer för lite. Vissa kan säkert tycka att det blir för mycket av det goda, men alla vet var man ska vända sig för att få den mest intensiva, fiktionella skjutarupplevelsen. Och det är just det som räknas i det här fallet.